Fasedraad doorgeknipt, kan ik een nieuwe erop aansluiten?

Ik wilde met kroonstenen de fase- en nuldraad (resp. bruin en blauw) verlengen. Per ongeluk (dom, weet ik!) heb ik de fasedraad doorgeknipt, waarop deze een vonkje gaf en de stroom uitviel op die groep.

Na inschakelen van die groep deed alle elektro (lichten, stopcontacten) het weer prima. Maar nu is mijn vraag: kan ik nog steeds verlengen als er spanning op die fasedraad zit (getest met spanningzoeker)? Of knalt ie er dan weer uit (of erger)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk zou ik vanuit de lasdoos nieuwe langere draden trekken en niet rommelen met kroonsteentjes of lasdoppen.

Het beste antwoord

Gebruik die kroonstenen maar niet,
beter lasklemmen nemen, ook voor flexibel:
http://www.snoerboer.nl/lasklem-3.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja, die knalt er dan weer uit en met een beetje pech knal jij er ook uit... Niet onder spanning werken dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nooit onder spanning werken. Voor het verlengen altijd eerst de spanning eraf halen.

Daarmee is je probleem opgelost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook van d fasedraad, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kabels, draden kun je zeker verlengen. Nieuwe draad trekken is natuurlijk wel het beste. Maar dat is natuurlijk een stukje lastiger in de meeste gevallen.
Als je kabels draden gaat verlengen gebruik dan indien mogelijk geen druk lasdoppen. Maar draai lasdoppen. Het is misschien even wat moeilijker. Maar ze zijn veel veiliger.
Bij druklassen wil het nog wel eens voorkomen dat er een draad losschiet. Kortsluiting, brand dat is wel het laatste wat je wil. Plaatje toegevoegd van een draai lasdop.