Welke stappen moet ik nemen om een grenen kast te verven?

Ik heb een grenen kast en die wil ik graag verven in een andere kleur.
Weet iemand een stappenplan hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik wil de kast graag van grenen naar de kleur van licht eiken maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan welke kleur. Wil je hem creme wit, moet je andere stappen ondernemen dan pikzwart....

Het beste antwoord

de eerste antwoorder ging er denk ik vanuit dat de kast gelakt word zoals ik uit jouw vraag begrijp wil je hem een andere kleur geven.
dan doe je de kast eerst goed schuren en schoonmaken met ammonia,dan zet je hem in de grondverf ,wit als hij wit geel of rood word en voor de donkerdere kleuren gebruik je grijs.
nadat de grondverf droog is schuur je hem weer lichtjes op en maak je hem stofvrij en kun je hem in de gewenste kleur lakken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de eerste antwoorder ging ervan uit, dat het de bedoeling is om de kast een licht eiken kleur te geven, zoals gevraagd werd. Dat is wel een andere kleur, maar hierbij moet je geen grondverf gebruiken, omdat je dan dat lichteiken niet bereikt.

Andere antwoorden (1)

Schoonmaken en ontvetten, bijv met st Marc, daarna schuren, dan het stof afnemen, dan een transparante lak aanbrengen, let hierbij erop dat je de juiste kwast en of roller gebruikt. De lak goed laten drogen. Daarna licht opschuren, weer het stof afnemen en nog 1 of 2 lagen aanbrengen. Je kunt ipv de lak ook voor transparante beits kiezen, geef je wensen omtrent de lak aan in de bouwmarkt of verfspeciaalzaak, daar kunnen ze je goed adviseren over de keuze van het materiaal. Dat ligt namelijk aan hoe intens je de kast gebruikt en hoe jij en je eventuele huisgenoten met de kast omgaan. De kleur licht eiken is overal verkrijgbaar. De kwaliteitslakken zijn beter te verwerken dan de goedkopere huismerken.

Toegevoegd na 21 uur:
Je kunt voor het lakken of beitsen, deukjes en krassen wegwerken met kneedbaar hout, kies dan voor de kleur die je grenen kast heeft en niet voor de kleur die de kast moet worden, de kleuren vloeibaar hout zijn te mengen in de juiste kleur, laat dit geheel drogen, daarna kun je de kast lakken of beitsen in de kleur eiken die je wilt bereiken.