hoe vervang ik de onderste rotte planken van een tuinhuis zonder de ganse constructie te moet afbreken ?

ooit een tuinhuis geplaatst op een stabilisé ondergrond, maar nu blijkt dat beton beter zou geweest zijn.
op deze stabilisé ligt een stenen vloer, maar het huisje staat in deze tegels,
dus staat deze constructie nog steeds op de stabilisé.

Toegevoegd na 1 dag:
het gaat hier in feite om het kader van de deur van het tuinhuis, dus deze rechtopstaande houten balken staan dus met hun onderkant in of op de stabilisé, waardoor ze het vocht, aanwezig in deze ondergrond gewoon opzuigen met houtrot tot gevolg.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (1)

Dat ligt een beetje aan de situatie.

Je kan gaan stempelen (zie 1e bron) dan is het meestal gewicht van de muur af.

Je kan bij kleine huisjes zonder stempelen twee tegenovergestelde zijkanten doen.
Dan de andere zijkanten er tussenuit slaan.

Je kan met behulp van een autokrik en een balk o.i.d een tijdelijk constructie maken om zijkant voor zijkant een mm op te tillen.

Je kan met 10 man het hele huisje "even" wegzetten. (ik heb een filmpje gezien waar ze met 20 man een heel groot tuinhuis/garage naar de andere kant van een tuin verplaatsten, dit was trouwens best gevaarlijk gedaan)

Dit alles nogal afhankelijk van omvang en gewicht van het huisje.

Toegevoegd na 1 dag:
na de toevoeging:
Iets er tussen/onder doen.
Plaatje trespa, ander kunststof, rubber, maakt niet zoveel uit.
Als er al een stuk rot is, het eruit zagen.
Eventueel zou je het onderste stuk kunnen vervangen voor een stuk kunststof paal.