Worden er ook ''radiatorribben'' verkocht?

De temperatuur in mijn kamer is meestal lager dan de andere kamers/ruimtes in ons huis. Ik heb dan ook een vrij grote kamer (4 bij 5 of 6) met grote ramen, daar komt ook nog eens bij kijken dat ik in de loefzijde van het huis zit.

Vooral in de winter kan de temperatuur in mijn kamer onder het aangename komen terwijl het in de rest van het huis ongeveer 21 graden Celsius is. Ik ben dus op zoek naar wat manieren om het wat warmer te houden in mijn kamer. Tot nu toe heb ik mijn marmeren vensterbanken (die behoorlijk wat kou afstralen) bekleed met wat doeken en doe ik mijn rolgordijnen zo vroeg mogelijk naar beneden.

Het probleem is nu dat ik een enkelzijdige radiator heb die moeite heeft met het op temperatuur houden van mijn kamer. Ik ben vrij handig, maar het aanleggen van een dubbelzijdige radiator is geen klusje voor mij. Ik dacht er dus aan om een ''wannabe'' dubbelzijdige radiator te maken door er ribben, die tussen een tweezijdige radiator zitten, aan vast te maken. lijmen, lassen, kitten, dat maakt niet uit. Het probleem is dat ik die ''ribben'' nergens los kan vinden. In de afbeelding is te zien wat ik bedoel.

Weten jullie misschien of die dingen überhaupt los te koop zijn en waar ik die dan kan vinden? Of moet ik gewoon een dubbelzijdige kopen en het uit elkaar halen?

Bij voorbaat dank!
Pesu

Ik heb overigens een paneelradiator, hier zijn die ''ribben'' dus vrij makkelijk aan vast te maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je wel zoveel werk eraan doen?
Je kunt misschien beter voor alleen de koude maanden een ventilatorkacheltje erbij plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dacht ik ook, maar dat vind mn moeder niet rendabel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, als ik het gewoon natuurkundig bekijk: Meer stralingsoppervlak = meer warmte. En zo een groot klusje lijkt het me niet. Tubetje kit en klaar. En verder, ik weet het niet hoor, straks verknal ik het en is het verwarmingssysteem naar de kl*te.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet weet hoe het moet en hoort,zou ik er niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je begint:
Wordt de radiator wel helemaal warm?
Als er een groot verschil te voelen is tussen waar het warme water erin stroom en de plek waar het er weer uit stroom dan geeft ie alle warmte die die af kan geven al af en zullen dit soort dingen niet helpen. Dit soort ribben zitten trouwens nooit aan de voorkant, daar wil je niks hebben, anders belemmer je de stralingswarmte. Het zou dus sowieso aan de achterkant moeten. Detail: de ribben zijn niet voor meer stralingsoppervlak, maar voor meer contract oppervlak tussen het metaal en de lucht. Zit er al radiatorfolie tegen de muur achter de radiator en eventueel tegen de onderkant van de vensterbank?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ribben zijn niet los te krijgen, en het heeft ook geen nut want
het moet 1 geheel zijn.
Gewoon na het stookseizoen de radiator vervangen door een
type met meer capaciteit .
En nu kan je even een radiatorfolie aanbrengen.
http://tonzon.nl/radiatorfolie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed spul dat radiatorfolie van WimuitDelft, echter in dit geval niet geschikt omdat het de capaciteit van de radiator verlaagd doordat het contactoppervlak kleiner wordt, dus minder convectie.
In de geval gewoon de folie op de muur doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Azazel, ja, er zit wel genoeg ruimte tussen de vensterbank en de verwarming. @Geus, ja, ik denk als het metaal elkaar maar raakt dat de ribben ook wel warm zullen worden. En ja, wat te verknallen is, is te herstellen, maar als ik het verknal zal ik ook voor de eventuele kosten moeten opdraaien en dat zie ik als 17-jarige die nog niet veel inkomsten heeft niet zitten ;). @JackD. De verwarming is op alle plekken warm, het is ook nog een vrij nieuwe verwarming (1 1/2 jaar oud). Verder was ik ook van plan de ribben aan de achterkant te plaatsen. Voorkant kan ook, maar dat is geen gezicht. Verder begrijp ik dat er dan meer contact tussen lucht en metaal plaats vind, dat is volgens mij ook te verwoorden naar stralingsoppervlak aangezien het metaal warmte afgeeft. @Iedereen. Heb er geen folie achterop zitten of tegen de muur. Eigenlijk nog niet aan gedacht, maar zoals Geus al zegt, vraag ik me af of het echt zal helpen. Misschien wel wat, maar het blijft zo dat de verwarming te weinig Watt afgeeft. Dit wilde ik door de ribben een beetje opvoeren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de muur slecht geïsoleerd is dan helpt folie zeker. Voelt de muur als de verwarming een tijdje aanstaat nog steeds koud aan dan verdwijnt er veel warmte de muur in.
In plaats van folie kan je er ook een metalen plaat achter zetten, of zelfs een houten plaat, elk materiaal heeft een andere effect, maar het scheelt altijd wat.
Zet er maar iets tussen om te proberen, de muur zal kouder aanvoelen, dus gaat er minder warmte de muur in. Hoe veel ruimte heb je achter de radiator? Als je teveel van die ruimte gaat gebruiken dan heb je kans dat je de luchtstroom belemmert en dan werkt ie juist slechter. Ik zou voor de ribben aluminium gebruiken, want makkelijk te bewerken en goed warmte geleidend. Je zou ook een paar pc ventilatoren lucht achter de radiator langs kunnen laten blazen, keukenplintverwarming werkt ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mwah, de muur is op een prettige temperatuur als de verwarming aan staat. Zal eens kijken hoeveel zo een rolletje kost bij de Gamma bij mij in de buurt. Zit zon 7cm achter de radiator, op sommige plekken steekt de vensterbank anderhalve centimeter uit. Dus blijft er 5.5cm over. Zal ook eens kijken naar een aluminium plaatje en of ik die zelf kan bewerken. Heb geen vouwmachine o.i.d dusja... Mooi idee trouwens, PC fans erachter plaatsen, echter staat mijn pc aan de andere kant van de kamer en zie ik het niet zitten om een drie pinskabel rondom mijn kamer weg te werken.
Zou dan ook betekenen dat ik mijn pc aan moet laten. Die is al vrij lawaaierig door al z'n koelers. In idle is het zelfs niet echt prettig en in load al helemaal niet (3D CAD, CAD simulaties, Full HD renderen enzo.).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een losse 12V pc fan doet het prima op een 5 volt adapter (oude van een gsm?), dan blaast ie rustig en is ie lekker stil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok, niet aan gedacht, maar ook geen idee hoe ik de kabeltjes dan moet aansluiten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een radiator helemaal heet wordt dan staat het voetventiel ver genoeg open, wordt ie minder warm dan in andere kamers, dan kan je er wel naar kijken.
Ervan uitgaande dat dit ooit door een installateur ingesteld is kan je er beter vanaf blijven, anders kans op boze gezichten als een andere kamer niet meer warm wordt. De radiator wordt heet. Door extra lucht achter de radiator langs te forceren kan de radiator daar meer warmte kwijt en verhoog je het vermogen.
Een paar pc fans zullen de lucht in de hele kamer niet voelbaar beïnvloeden. Filmpje:
http://www.renewable-energy-now.org/2013/01/jaga-dbe/
Werkt ook met een gewone tafelventilator, maar dan beïnvloed je de lucht in de kamer wel, werkt prima als je zelf niet in de kamer bent, dus als je er een hebt: proberen. Kabeltje aansluiten: Gewoon proberen met een oude adapter, daar kan weinig fout mee gaan. Stekkers eraf knippen, verbinden en als het werkt een stukje tape erom doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan überhaupt geen voetventiel vinden, maar de verwarming is toch al in zijn geheel warm. Verder vind ik die pc-fans wel een leuk idee en vind ik het een leuk projectje. Geen idee of het zal werken, maargoed, best leuk! Probleem is dat ik nog maar 2 fans heb liggen. Zou dat helpen? Betwijfel het een beetje aangezien pc-fans niet zoveel lucht verplaatsen. Leuk filmpje trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel even kijken naar het aanschaffen van 140mm fans. Die ik nog heb zijn 120mm. Heb alleen geen adapter... Ik las trouwens in het filmpje dat de auteur flink wat fans op 1 verwarming zet. Dus betwijfel het sterk of 2 fans op een grote verwarming helpen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht aan een rijtje 80mm fans, maar wat mooi past is belangrijker. Hoeft 2e hands bijna niks te kosten, adapters worden ook veel weggegooid. Een gsm-adapter is trouwens waarschijnlijk iets te zwak. Ik zou er weinig geld in gaan steken, dan kan je beter door sparen voor en andere radiator, kijk eens wat precies hetzelfde type, alleen dan met twee platen en convectoren zou kosten, laten vervangen hoeft niet veel te kosten als alles verder hetzelfde is.
Kijk ook naar het verschil in vermogen hier tussen een T10 en een T22.
http://www.warmteservice.nl/search.do?fh_location=//catalog01/nl_NL/categories%3C{catalog01_4}/brand%3E{henrad}/_240000_brackets%3E{30020t2fm2039920mm}/_250500_brackets%3E{100020t2fm20119920mm}
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was zowiezo niet van plan om er veel geld in te steken, maar een paar fans, draadjes en dergelijke kosten ook niet meer dan 15 Euro. En verder vind ik een radiator toch vrij duur. Daar komt nog bij dat mijn radiator 2.5 meter breed is, en die kosten wel wat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het makkelijkste is de radiator vervangen door een type met meer platen en ribben. Reken eerst even uit wat je nodig hebt. Als je alleen het aantal platen en ribben verhoogt, past de radiator op dezelfde aansluitingen. (http://www.radiatorplaats.nl/radiator/radiator-vermogen-berekenen/)
Verder: is het huis goed geïsoleerd ? Spouwmuurisolatie, heb je HR++ beglazing, tocht het door kieren enzovoorts. Alu-folie achter de radiator scheelt ook iets. Een radiator vervangen en Alu-folie plakken is nu relatief eenvoudig te doen, zeker als je losse ribben kunt lassen moet dit wel te doen zijn. De rest is iets voor over een paar maanden. Eventueel draai je beneden in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt 1 radiator dicht, dan zal de CV-ketel het water heter moeten stoken om op die 21 graden uit te kunnen komen mbv de resterende radiatoren. Jouw radiator geeft dan meer warmte af door de hogere watertemperatuur. Dit kost waarschijnlijk wel meer gas, dus bedenk vooraf of je het dat wel waard vindt.

Antwoorden (2)

Helaas neen, die radiatoren worden gemaakt als 1 unit, dus losse ribben zul je niet vinden. Je kan wel op de sloop (oud metaal) wel een radiator eruit vissen en die er voor of er naast monteren. Als je in een oud huis woont, is het gevoel van koude ook vaak veroorzaakt door tocht. Goedkope oplossing: afdekfolie bij de bouwmarkt en al je ramen als ware het een condoom hermetisch afplakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan het huis zal het niet liggen, woon namelijk in een nieuwbouw huis (anderhalf jaar oud). En wat bedoel je met: ''Je kan wel op de sloop (oud metaal) wel een radiator eruit vissen en die er voor of er naast monteren.''. Moet ik die er dan tegenaan zetten of lijmen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf nog niet aan de leidingen en dergelijke te zitten aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet wel die leidingen doortrekken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. De enige manier is een tweede radiator erbij of een andere grotere radiator monteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Radiator vervangen door een dikkere of grotere is minder werk dan aan een nieuwe radiator ribben gaan lassen.
water er af halen, knelkoppelingen losmaken, oude er tussen uit, nieuwe er tussen, nieuwe knelkoppelingen erop en water er weer in. na een weekje ontluchten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, nja, ga het er in de zomer dan toch maar eens op wagen...
beste pesu,

losse ribben zijn geen optie, deze zijn niet verkrijgbaar.
je zou ze van een andere radiator kunnen halen en op de jouwe lassen, lijkt mij een erg ingewikkelde operatie , waar je radiator niet fraaier van wordt.
bovendien moet je alsnog je radiator (tijdelijk) verwijderen.

makkelijkste lijkt mij om een zelfde maat radiator te nemen, maar dan een dubbele, met ribben, als ze dezelfde maat hebben is omzetten een uurtje werk......

er zijn veel tweedehands radiatoren te koop voor relatief weinig geld.

andere optie is om bij je andere radiatoren, het voetventiel onder aan de radiatoren, een beetje verder te smoren, hierdoor stroomt daar minder water door, en meer water door je radiator in je kamer.

hoop dat je er wat mee kunt,

succes,nussie