Hardboard gebruiken voor vijver? (waterdicht)

Hallo, Ik zat te denken om hardboard te gebruiken voor een vijver kijk op het plaatje/filmpje hoe het eruit komt te zijn en zie ook dat er versterkingrand aan zijn. Maar mijn vraag is ik wil graag wel dat die vijver waterdicht is want hij komt boven de grondoppervlakte te staan. weet iemand een waterdichte verf dat heel er goedkoop is of een andere goedkope manier. dus dat ik voor ongeveer 8 euro helemaal waterdicht kan maken? ik wil graag voor 30 euro klaar zijn: http://www.gamma.com/assortiment/hout-en-plaat/plaatmateriaal/hardboard/ (de versterking is niet mee gerekend) het is te bedoeling dat dat ding vol met water komt te staan maar ik vraag me wel af of hij het gaat houden. het harboard is 3.2mm dik

Plaatje: blauw is de versterkings rand, rood is de hardboard, rood moet waterdicht worden.

grote is :244cmx122cmx122cm

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardbord: "alleen binnentoepassing"
http://www.gamma.com/assortiment/hout-en-plaat/plaatmateriaal/hardboard/pi-folder/
Bij de kleinste beschadiging zal het hardboard zich volzuigen met water, deze vijver gaat waarschijnlijk niet langer dan een jaar mee. (en dan ben ik nog positief ook) 30 euro gaat je alleen lukken als je 2e hands en gratis spullen kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardboard Tempered
Masonite ® merk Hardboard Gehard vertoont dezelfde fysische eigenschappen als Hardboard Standaard maar bezit superieure kwaliteiten van hardheid en waterbestendigheid.
http://www.gunnersens.com.au/products/building-products/masonite-hardboard.html

Het beste antwoord

Hardboard is een zacht hout/geperst karton materiaal. Zoals al verteld was, Ten 1e zal het de druk van het water niet houden ten 2e omdat waterdichte verf na verloop van tijd niet meer water dicht is. Zeker onder invloeden van het water gecombineerd met andere stoffen die in het water zitten er van uit gaande dat er vissen in komen die dus poepen en dus zuren verspreiden, zal dat de verf aantasten en ten 3e, verf die water dicht is zal chemisch gezien een ramp zijn voor je water kwaliteit en de moord zijn voor je vissen. Een normale vijver kan op grofweg 3 manieren uitgevoerd worden uitzonderen daar gelaten.

Te weten een gat in de grond met vijver folie. Een gat in de grond met beton wanden en vloer of een vaste voorgevormde vijverkuip. Het bouwen van jouw idee, dus de kuip zeg maar met hardboard en extra versterking vlakken op zich zal goed gaan. Maar ik raad je aan on vijverfolie te gebruiken om het geheel waterdicht te maken.

je hebt dan 1 groot stuk nodige die je in zijn geheel de hele kuip laat bedekken en die vul je met water. Als je er naderhand vissen in doet, houd er dan rekening mee dat je water en filter circulatie nodig hebt en eventueel een extra zuurstof pompje voor de winter en zomer. Staat je vijver tevens in veel zonlicht dan ontkom je haast niet aan een UV lamp om de algen te doden of je zou gebruik kunnen maken van zoet water mosselen mits je er daar erg vaal van in doet Ook vijver planten zijn erg belangrijk.

Een budget vijver construeren voor niet meer dan 30 euro is spijt krijgen gegarandeerd. Spendeer liever wat meer aan goed spul, dan te weinig aan slecht spul. Kijk op websites zoals marktplaats voor folie resten of stukken, desnoods 2e hand, kijk tevens op andere sites zoals marktplaats naar vaste vijver kuipen, pomp en filter materiaal, er bestaat een grote kans dat je een aantal van deze dingen zelfs gratis kan afhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de door jouw opgegeven maten kloppen, zal de hardboard het niet houden. Snel uitgerekend gaat er dan zo'n drie en een halve kuub water in. Ik denk dat de druk op de hardboard dan te hoog wordt.
Op de tekening lijkt me de hoogte maar de helft van de breedte, dus zo'n 61 cm. Dan kan het wel sterk genoeg zijn.
De naadjes dichtkitten (met overschilderbare kit) en daarna met een rollertje zoveel mogelijk verf aanbrengen als je budget toelaat.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus 60 cm zou die wel kunnen houden en 90 cm?