Kan ik met dit koude weer een klemmend raam schuren zodat hij weer dicht kan?

Omdat een electriciteitskabel tijdelijk door het raam moest hangen (met kerst) is het raam dus enige tijd open geweest. Nu wil hij alleen niet meer dicht! Kan ik het raam zover schuren dat hij weer dicht kan? In de grondverf zetten zal niet kunnen (denk ik?) en ben ik bang dat hij gaat rotten. Maar ja, een open raam in deze vrieskou is ook geen pretje...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Schuren zou ik niet doen: door vocht kan het hout enigszins uitgezet zijn, en als je het schuurt en het droogt weer op, dan heb je een kier aan die kant. Wat je wel zou kunnen proberen (ervan uitgaande dat het een houten raam en kozijn is) is de plaats(en) waar het raam klemt, in te vetten met kaarsvet, waarvoor het hopelijk wel lukt het raam dicht te krijgen. Zo laat je stroeve, houten laden ook weer goed lopen. Gewoon de kaars over het hout heen halen, meer hoef je niet te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik denk ook dat het door het vriezen komt,zodra de temperatuur weer omhoog gaat,is de kans groot dat het raam weer normaal dicht gaat. Ik zie het hier ook met een schuurdeur,s'winters klemt de deur en zodra de temperatuur aangenamer wordt,gaat de deur met gemak weer dicht.
Ja , het zou misschien , Wel moeten maar vaak is er iets anders aan de hand . De scharnieren , gaan door het gewicht vh raam zakken , dus kijk daar eerst naar , soms een tikje , of een ringetje , dat tikje op de boven scharnier (daar stond het gewicht op naar buiten ) of ja even een tikje de de andere kant op bij het onderste scharnier (daar stond het gewicht naar binnen toen het raam open stond ) door toch het raam dicht te drukken met draad er tussen druk je ook de scharnieren vaak iets scheef . Ramen die open staan missen de steun Vd sponning en gaan zakken zeker bij wat oudere houten ramen . Dus voor dat je gaat schaven aan de onderkant check de boven kant . Of als er buiten voor kan staan ? Buig het ietsje terug . Succes.