Kunnen hotelschakelaars eenvoudig vervangen worden voor bewegingsensor schakelaars?

Ik wil op 2 hotelschakelaars vervangen voor bewegingssensor op de plaats van de schakelaar. Nu kwamen er 3 zwarte draden tevoorschijn, waar ik toch wel minmaal 1 blauwe had verwacht. En bedacht me dat hij bij sensor aan zou moeten gaan, en uit op de ingestelde tijd. En niet bij aankomst van de 2e sensor of zo?

Frimu2
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Het kan prima, maar je zult wel nieuwe bedrading moeten trekken, welke kleuren is afhankelijk van de bewegingsmelder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een hotel schakeling kom je in de eerste schakelaar 1 bruine en 2 zwarte draden tegen en in de andere (2e schakelaar) 3 zwarte draden.
De schakelaars zelf zijn wisselschakelaars die de bruine (fase) draad van schakelaar 1 laat wisselen ( via het wisselcontact) tussen de 2 zwarte (schakel) draden die op hun beurt naar de vaste contacten van de 2e schakelaar gaan. Op de 2e schakelaar gaat dan de 3e zwarte schakeldraad van het wisselcontact naar de lampfitting en pas daar kom je de blauwe draad (0) tegen, die zit dan ook in de lampfitting.

Beweging schakelaars zijn gewone aan/uit schakelaars die de stroom pas inschakelen als er een beweging wordt opgemerkt en deze stroom dan een bepaalde tijd ingeschakeld laten. Deze schakelaars hebben wel een blauwe (0) nodig om hun schakelelektronica te voeden.
Als je die niet hebt dan gaat het niet of je moet batterij gevoede schakelaars nemen.

Om de hotelschakeling met deze bewegingschakelaars onafhankelijk van elkaar te laten werken moet je het bedradingschema wat aan passen.

Waar de 1e wisselschakelaar zat moet je 1 zwarte draad bij de bruine draad op 1 klem zetten, de andere zwarte draad sluit je op de andere klem aan in de bewegingschakelaar.

Waar de 2e wisselschakelaar zat sluit je de zwarte draad waar nu permanent spanning op staat (even meten met spanningzoeker) op een klem van de 2e bewegingsschakelaar de andere 2 zwarte draden sluit je samen op de andere klem aan.
Je hebt nu 2 paralelle schakelaars die 1 lamp bedienen.

Let op! Dit werkt alleen als je batterij gevoede bewegingsschakelaars gebruikt.
Voor netgevoede schakelaars heb je ook nog op beide schakelaars een blauwe 0 draad nodig anders werkt de schakelelektronica niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Net gevoede bewegingsschakelaars hebben 3 aansluitingen, 1 voor de bruine fase draad, 1 voor de blauwe 0 draad die samen de schakelelectronica voeden en 1 aansluiting voor de zwarte schakeldraad naar de lamp die door de bewegingsschakelaar wordt geschakeld met de bruine fase draad. De lamp gaat dan AAN.

Alle aansluitingen zijn gemarkeerd en mogen NIET verwisseld worden.