kan ik een sleutel in klei drukken en daarna na maken is dat mogelijk?

sleutel

Toegevoegd na 29 minuten:
en wat heb ik er alemaal voor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Technisch mogelijk, maar lijkt me zeer moeilijk. Het is makkelijker om naar zo'n Turk te gaan ze bij laat drukken voor ongeveer 5 á 10 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is niet zo'n probleem. Afdruk goed maken en dan vol gieten met metaal, dan heb je als het goed is een 1-op-1 kopie van de sleutel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet je natuurlijk wel de spullen in huis hebben om te gieten.

Toegevoegd na 27 minuten:
Heb je voor nodig:

Smeltkroes
Brander
Harde klei
Metaal dat je gaat smelten, aluminium of iets in die richting
Beschermende kleding

en gezond verstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt topp hier heb ik wat aan weet je ook waar ik die klei kan kopen?
Als je klei hebt die na het maken van de afdruk keihard wordt, dan zal het in principe wel kunnen. Als je zachte klei gebruikt, dan denk ik dat het onbruikbaar wordt op het moment dat je de afdruk vult met gesmolten metaal.

Tegenwoordig heb je echter allerlei veiligheidssleutels die voorzien zijn van 'kuiltjes' of ongelijke kartels aan de zijkant van de sleutel. Met dergelijke modellen zal het niet lukken.

Oudere typen sleutels met een korte, eenvoudige baard zijn misschien nog wel te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je aan beide kanten van de sleutel een afdruk maakt is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik betwijfel het ernstig of je met klei de fijne details helemaal goed weet te 'pakken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral niet zelf doen. je bent niet in staat een goede hardheid metaal zelf te gieten, daarvoor is professionele apparatuur voor nodig. Een sleutel namaken werkt met een kopieërfrees die leest de sleutel met behulp van een laserscanner. oudere machines werken door de vorm van de sleutel te volgen met een taster. de taster zit weer verbonden aan een frees die dezelfde beweging maakt en zo een sleutel uitfreesd.