Mag je de pomp van de vloerverwarming uitschakelen? Zie verdere omschrijving

We bezitten een huis met een betonnen benedenvloer, en hebben daar vloerverwarming in aangelegd. De rest van de verdiepingvloeren zijn van hout, en het pand is door gebrek aan goede isolatie op de rest van de verdiepingen koud.

Doordat de vloerverwarming de benedenverdieping op een behaaglijke temperatuur houdt, en deze veel minder snel afkoelt dan de overige ruimtes, registreert de thermostaat de kou boven niet, en pompt dus geen warm water rond zolang het beneden lekker warm is.

De oplossing die ik voor ogen heb is deze:
ik wil een extra thermostaat op de slaapverdieping hangen. Middels een relais wil ik de spanning op de vloerverwarmingspomp verbreken, als het boven te koud is.
Hierdoor registreert de thermostaat beneden dat het kouder wordt, en gaat warmwater rondpompen door de radiators. Doordat de pomp onderbroken is, zal de vloerverwarming even niets doen, totdat de thermostaat boven de juiste temperatuur registreert. Nu wordt de pomp beneden weer "vrijgegeven" en wordt de benedenverdieping opgewarmd, tot de juiste temperatuur is bereikt. Om te zorgen dat het boven niet té warm wordt, wanneer er beneden nog opgewarmd moet worden, wil ik op alle radiatoren thermostaatkranen monteren om dat te verhelpen.

Mijn vraag is nu: Is dit een mogelijke oplossing?
Mag de vloerverwarmingspomp onderbroken worden (het gaat om enkele momenten per dag)

Wat vinden jullie van deze oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe is de situatie nu?
(alleen 1 thermostaat beneden en nergens thermostaatkranen?) Hoe gebruik je de verwarming boven?
(meestal aan/open of alleen handmatig openzetten als er iemand is)
Wordt het er nu wel te warm als ie beneden nog aan het opwarmen is? Kan je CV-ketel 2 thermostaten hebben?
(dit is de belangrijkste vraag, want dat kan niet altijd bij een moduleerde thermostaat)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedenk me nu dat de 2e thermostaat niet op de CV-ketel wordt aangesloten. (toch?) Dan is die laatste vraag van mij niet belangrijk,
echter krijg je boven dan pas warm water als de thermostaat beneden aan slaat, dus als het beneden kouder wordt.
Daardoor krijg je beneden temperatuur wisselingen.

Antwoorden (7)

Beter is het om de thermostaat te verwijderen, en overal op de radiatoren en vloerverwarmings groep thermostaatkranen te monteren, je kunt op deze manier alles afzonderlijk regelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je beschrijving aandachtig door gelezen, en moet zeggen dat het waarschijnlijk best goed zou kunnen werken. alleen waarom een tweede thermostaat boven als je ook al thermostaatknoppen boven gaat gebruiken. ik weet niet of twee thermostaten op één CV wel goed gaat. dat je pomp van de vloerverwarming af en toe uit staat is geen enkel probleem. je kan voor je alles installeert je pomp eens handmatig uit zetten om te kijken hoelang het duurt voor het fris wordt in de kamer.
Maar het echte probleem is dat de radiatoren boven in verhouding te klein zijn. als het goed werk is jou oplossing best goed bedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik gok dat de betonnen beneden vloer er later in is gekomen. Dan is de vloerverwarming beneden eigenlijk te groot, i.p.v. de radiatoren boven te klein. (het idee is hetzelfde :-)
Ja, je mag de pomp van de vloerverwarming uitschakelen.
In de bron een schakelaar die daarvoor gemaakt is, bij sommige installatie staat ie namelijk altijd aan en dat is zonde. (bron was de 1e die ik tegen kwam, er zijn vast betere)

Zo'n apparaatje zou je misschien kunnen gebruiken/aanpassen voor jouw plannen, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. + In de zomer zetten wij de pompen helemaal uit, uit energiebesparing.
Er hoeft dan immers geen warm water rondgepompt te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zei onze installateur ook. dat het zonde is om water rond te pompen in de zomer, als het water niet opgewarmd hoeft te zijn omdat de kamer dan al warm is
Het is veel beter om de waterstroom door uw vloerverwarming te snoeren zodat er meer water naar boven kan. Het zal even zoeken zijn tot u evenwicht heeft maar dat is de beste en goedkoopste oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden: Even wat feedback, misschien mis ik iets, dus graag jullie reactie hierop:
@Monaliza: De thermostaatknoppen werken alleen als er warmteaanbod is: ze gaan dicht als het té warm wordt, maar als er geen warm water wordt rondgepompt zullen de radiatoren niet warm worden, ondanks dat de thermostaatkraan vind dat het te koud is.
Er is ook geen sprake van 2 thermostaten op de CV, de 2e thermostaat boven wordt op een apart relais aangesloten dat alleen de pomp van de vloerverwarming afschakelt (stroom eraf)
De radiatoren zijn groot genoeg om het vermogen te leveren, alleen als er geen warmtevraag van de thermostaat beneden komt, omdat het dáár lekker warm is, doen de radiatoren natuurlijk ook niets. Vraag is nu of er niet teveel druk wordt opgebouwd als de pomp van de vloerverwarming niet draait, terwijl er wel warm water in de leidingen wordt gepompt om de radiatoren te voorzien. Kan de pomp hiervan stuk gaan, of kan die daar wel tegen? @JackD: Zo'n apart kastje heb ik toevallig ook, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zou gemakkelijk aan te passen zijn met een relais en een thermostaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een 2e thermostaat heeft geen zin tenzij u ook een 2e pomp installeert voor de kring radiatoren.
Doordat u teveel stroming heeft in uw vloerverwarming stopt de thermostaat de pomp en heeft u boven ook geen stroming meer. Daardoor dat ik u de meest praktische en goedkoopste oplossing geef, de stroming in de vloer snoeren zodat u boven meer stroming krijgt.
Daar de lagere stroming in vloer zal de temperatuur gelijkmatiger worden.
Ik weet perfect hoe een CV installatie werkt.
Succes.
je kunt de pomp wel uitschakelen maar dan moet je ook de aanvoerleidingen dicht draaien anders moet de pomp van de kachel alles alleen doen waarvan hij kapot gaat daarom zit er ook een extra pomp bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voor jou ogenstaande oplossing is levensgevaarlijk.

Doordat je met thermostaatkranen gaat werken is het mogelijk dat beide circuits tegelijk geen doorstroming meer hebben en is het mogelijk dat de CV zelf oververhit raakt en er leidingen door overdruk uit elkaar knappen of nog erger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou de cv ketel oververhit raken, daar zit toch ook een thermostaat in die er voor zorgt dat de watertemperatuur niet boven een bepaalde waarde komt?
Een goede methode is je huis overal goed te verwarmen tref je op www.zoneregeling.nl
Je kunt ook googlen op "etageregeling"
Je kunt overigens de pomp wel uitzetten, maar zoals je dat van plan bent is neit zo erg handig. Een betere methode is de pomp te laten regelen door een pompschakelaar.
Met jouw methode bereik je niet het gewenste effect (net zo min als toepassen van een weersafhankelijke regeling)

Toegevoegd na 17 minuten:
Een goede methode om je huis overal goed te verwarmen tref je op www.zoneregeling.nl