Wat is het verschil tussen vernis, lak en beits.

Ik wil graag mijn bureau van vurenhout een vrij donkere (bijna zwarte) kleur geven. Wat moet ik dan gebruiken en houdt lak ook bijvoorbeeld kringen van natte glazen tegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
86.7K

Antwoorden (7)

Vernis is transparant, lak is echt een laklaag en beits trekt in het hout. Lak houdt geen kringen van glazen tegen, maar je kunt deze wel met een vochtig doekje makkelijk verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus met een laklaag trekt het niet in het hout maar met beits wel? Lak is toch ook transparant? En beits is ook niet echt ondoorzichtig.
Door hout te vernissen voorzie je dat van een licht glanzende, ondoordringbare laag. Vernis beschermt daarom heel goed. Bij vernis blijft - anders dan bij lak - de nerfstructuur van het hout zichtbaar. Door te vernissen bescherm en kleur je tegelijkertijd.

Beitsen is het aanbrengen van een transparante of dekkende laag om vezels, van bijvoorbeeld hout, een mooi uiterlijk te geven. In tegenstelling tot lak (in de volksmond vaak verf genoemd) en vernis dringt beits gedeeltelijk in het hout. Beitsen die voor buiten geschikt zijn hebben meestal een vochtregulerende werking, en bieden vaak een UV-bescherming. Ook zijn er beitsen die alleen een kleurverschil, maar geen bescherming geven.
Amadea
11 jaar geleden
Vernis is een soort glanslaag, vergelijk het met transparante nagellak.
Beits is een kleur, maar daardoor blijf je wel je hout structuur zien. Dit word vaak gebruikt om bv een licht kastje een donkere uitstraling te geven maar dat je wel blijft zien dat het een houten kastje is.
Lak is echt een vaste kleur. Als je een kastje met lak schildert zie je alleen nog maar die kleur, dus geen hout structuren meer.

Kringen krijg je alleen met beits. Bij vernis of lak kan je het er met een doekje zo afvegen zoals op een plastic tafelkleed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vernis is een blanke lak die op kleurlak wordt aangebracht ter bescherming van de kleurlak, het voorkomt beschadiging en verkleuring van de kleurlak, vernis houdt kringen tegen.

Lak (kleurlak) is slechts een afdekmiddel die het hout beschermt tegen vocht echter is makkelijk te beschadigen.

Beits is een vloeistof die in het hout trekt en zo het hout beschermt tegen invloeden van buitenaf.

In jou geval zou ik een kleurlak nemen met een hele goede vernislaag om het hout te beschermen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als hij goed blank is dus geen verfresten kun je het beste 2 of 3 lagen wenge beits er op zetten en dan 2 lagen lak let wel op dat alles op water of oliebasis is gemaakt en tussendoor schuren met een schuursponsje of fijn schuurpapier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vernis is een blanke lak,dus dat is het zelfde als gewone lak alleen zitten hier geen pigmenten in. Beits kan je in verschillende kleuren krijgen die dan transparant zijn waardoor je de houtnerf nog blijft zien,je hebt ook dekkende beits.
Een beits is altijd vochtregulerend en bij lak is dat niet altijd geval.

Voor jou bureau is het een kwestie van smaak wat je wil,als je het gaat beitsen zou ik het altijd nog even vernissen.
En als je het gaat lakken eerst even in de grondverf zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een maand geleden mijn bureaubladen zo behandeld:

- eerst goed schuren (zo fijn mogelijk papier)
- daarna beits, in de kleur die je mooi vindt. (bv donkereiken?)
- daaroverheen glitsa parketlak.

Deze lak is wel belangrijk: anders gaat de beits krassen, Beits geeft immers geen beschermlaag.

Parketlak beschermd tegen krassen.

Botenlak geeft bescherming tegen weers-invloeden, niet tegen krassen. Deze is dus minder geschikt.

Toegevoegd na 39 seconden:
Botenlak / jachtlak.