Welke kabel is toegegaan (of verplicht) bij de aanleg van een groep voor een wasdroger ?

Voor een wasdroger (max 3200W) wil ik ook een kabel trekken vanaf de groepenkast. Is een pvc kabel 3G1,5 mm2 (max belasting 24 A) verplicht of mag je hiervoor ook de 3 standaard (2,5mm2) VD installatiedraden toepassen ? Beide kunnen die belasting van 15A aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

je wasdroger is 3200 watt als je dit deelt door 230 volt = 13.91 ampere.
omdat je een vaste aansluiting gaat maken moet hiervoor 2.5 mm/2 installatie draad gebruiken in de kleuren bruin , blauw en de aarddraad groen / geel zg vd draad.
de draden moet in een 5/8 buis vast op de muur in of in de muur ingebouwd / ingemetseld worden met een wandkontakt doos met rand aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor 3,2 kW heeft u 4 mm² nodig met zekeringen van minimum 20 Ampère.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In NL gaan we bij 1,5mm uit van max 10A.
Dus 2,5mm gebruiken.

Kabel of draden mag beiden. (onder bepaalde voorwaarde)

ps. Die max belasting van 24A bij 1,5mm is waarschijnlijk bij vrijhangende kabel buitenshuis. Dit zijn geen waarden die binnenshuis gelden.
Aan de andere kant sluiten ze er in Roemenië een compleet huis mee aan.. (niet doen hoor)