heb een 30 jaren woning nu zou ik graag alle verf die erop zit eraf halen wat kan ik verwachten!!!? en kan ik deze eventueel lakken???

goede tips zijn zeer welkom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja klopt inderdaad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het kan transparant

Het beste antwoord

Veel hout in woningen uit de jaren 60, bestaan uit grenenhout, kozijnen vaak amerikaans grenen.
Dit hout bevat veel knoesten en hars.
Hierover ging dan eerst grondverf, dat voor een deel in de knoesten en houtnerven ging zitten.
Ga je deze verf er nu af halen, dan krijg je die grondverf er nooit helemaal af, dus kan je het ook nooit lakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de uitdrukking een 30 jaren woning is mij niet bekend.
Een dertiger jaren woning, is een woning uit de dertiger jaren.
Verder is voor mij ook de vraag zelf erg onduidelijk, wat bedoel ze met lakken?
Gewoon schilderen met verf, wordt ook wel aflakken genoemd, het schilderen met lak, wordt lakken genoemd.
En dat kan transparant, als ze dat bedoelt zit je met restanten verf in het hout, is het een dekkende lak, dan is dat minder erg.
Bedoelt ze gewoon verf, dan maakt het niets uit, verf er af, goed schuren en schilderen, dus ja, wat bedoel ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel dus het kale hout lakken geen verf
er zitten zoveel lagen op dat verven er niet mooier op wordt lijkt mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had ik je toch goed begrepen, nee dat wordt dan niets, je blijft met die verfresten in het hout zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Eddijst maar dit is onzin wat je zegt.
Ik heb een jaren 30 woning in Amsterdam en al het houtwerk kaal gemaakt. Schitterend grenen eronder en nu alles in de lak gezet. Ziet er prachtig uit. Wel even werk maar dan heb je wel wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stephanie42, ja hoor zo zou het ook uit kunnen pakken, alles is afhankelijk van die allereerste laag grondverf, mogelijk heb je dan amerikaans grenen, dat is harder en duurzamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met het lakken wordt hier bedoeld, niet het aflakken met gewone verf, maar het kaal maken van het hout, om het daarna met een trasparante lak te lakken, zodat het hout goed zichtbaar blijft, maar met restanten grondverf in het hout, is dat natuurlijk niet mooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een enorme klus, maar met veel geduld en uithoudingsvermogen wordt het vast heel mooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus precies wat ik gedaan heb. Alles helemaal kaal en toen in de blanke lak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt je hebt gelijk er blijft dus verf in de nerven zitten dus ga ik
het maar verven

Andere antwoorden (1)

Versleten en dorre kozijnen. Zolang je er niet aanzit kan het goed lijken maar als je gaat schuren kan je hele stukken kozijn eraf trekken.

Wanneer het hout goed is kan je natuurlijk altijd gaan lakken. Kijk wel goed welke lak het beste van toepassing is op jou huis en type hout!