Hoe bevestig ik schuine tafelpoten aan een tafelblad?

Ik maak een tafel na, zie afbeelding. Het blad maak ik van 18mm mdf. Hoe kan ik de tafelpoten schuin aan het blad bevestigen?
De tafelpoten zal ik schuin afzagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (4)

Deze tafel op de foto heeft de poten in een balk. In die balk zijn de gaten voor de poten ook onder een hoek ingefreesd.

Mogelijk kan je zelf iets construeren waarbij de poten ook in een geleiding vallen, want als je ze gewoon schuin afgezaagd er tegenaan schroeft gaat dat altijd 'jutteren'.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jutteren?
Ivana
11 jaar geleden
Bij de reactie van mariboto heb je kans op loswrikken als er op de tafel geleund wordt. Je hebt ook kans op loslaten van de verbinding als je bijvoorbeeld een kind op de tafel verschoond of op de tafel zet om zijn schoentjes aan te trekken. Er komt dan heel langzaam speling in en door herhaling zal het loswrikken doorgaan en gaat het rammelen (jutteren) en ten slotte gaat de verbinding met lijm gewoon los.
De poten moeten dus in een vaste, onwrikbare verbinding staan. Ofwel door gelast te zijn, ofwel door een infreesing onder een bepaalde hoek in een blok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk echt dat dat meevalt. Als je het lijmt en je zet er een lange schroef in gaat dat echt niet gebeuren hor.
Ivana
11 jaar geleden
Mijn echtgenoot is timmerman......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dus........ mijn vader ook.
Ivana
11 jaar geleden
Stel deze vraag dan aan je vader, lijkt me logischer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij onnodig, maar bedankt voor de tip!
Ivana
11 jaar geleden
Sorry Steph, jij was de vraagsteller niet.;)
Deze tafel maakt duidelijk gebruik van twee ijzeren frames waar je aan beide kanten 2 houten poten in kunt steken. Zo te zien kun je met een pin de poten ook nog op verschillende lengtes instellen. Als je niet gebruik maakt van zo'n ijzeren frame zal de tafel nooit voldoende stevigheid krijgen, want je kunt ze niet heel ver de tafel in vrezen (dun blad met opbervakken). Je zult dus of zo'n frame moeten kopen/maken of veel dikkere poten gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige goede manier om die stevig te kunnen bevestigen op zo een dun tafelblad is een stuk buis schuin op een metalen plaat te (laten) lassen die op zijn beurt dmv minimum 4 schroeven op het blad vast te zetten.
De diameter van de buis kan u kiezen ifv de van de poten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een andere manier toepassen, veel simpeler en volgens mij net zo goed.
Je zaagt de poten dus schuin, liefst met een afkortzaag zodat de vlakken echt vlak zijn, je neemt een plaatje multiplex van bijv 150x150x25 mm, deze verlijm je met houtlijm op de schuin gezaagde kant, dan nog een paar lange schroeven er in, afmeting 6x80 mm wel het plankje voorboren met 6mm en voor soufrijnen zodat de kop automatisch helemaal in het plankje gelijk komt te liggen, dit enkele uren onaangetast laten liggen.

Vervolgens heb je dus 4 poten met daarop stevig een plankje en dan hoef je enkel het plankje met 4-8 schroeven van 4x40 mm vast te zetten, je hoeft dan niks te lassen of ander ijzerwerk te kopen

Om aan te geven hoe sterk houtlijm is: lijm maar eens 2 vlakke delen op elkaar en trek dit de volgende dag eraf, je zult zien dat niet de lijmverbinding los heeft gelaten, maar het hout zelf elders scheurt, je moet dan bij zo`n test niet een houtbeitel tussen de verbinding steken, maar je zou dan iets moeten hebben om aan waarszijden de delen van elkaar te kunnen trekken, je staat versteld van de sterke verbinding die tot stand is gekomen van enkel houtlijm.