Kan je laminaat laten acclimatiseren in een onbewoond huis?

Het klimaat verander wanneer erin geleefd wordt. Het laminaat heb ik al, trek pas over 2 weken in. Ik kan het laminaat ook bij de buren leggen

Toegevoegd na 3 minuten:
De buren hebben exact de zelfde woning

11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Leg de pakket alvast in het huis, en zorg dat de verwarming op circa 19 graden staat. Zo heb ik het in mijn woning ook gedaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Stomme typfout: de pakketten moet het zijn.
ik had zelf alles in de woonkamer liggen, en dan 3 pakken alvast plat in de kamer gelegd waar ik wilde beginnen.
11 jaar geleden
naamlooss
10 jaar geleden
Dank u

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan, maar ik zou niet voor het huis van de buren kiezen, maar als het enigzins kan in de ruimte waar je het gaat leggen. Het maakt niet uit of het bij de buren hetzelfde soort woning is. Het gaat erom dat het laminaat 'went' aan zaken als temperatuur en luchtvochtigheid. Ook de Karwei adviseert dit bij hun klustips:

"Laat het laminaat minstens 48 uur op temperatuur komen in de ruimte waar je het gaat leggen. Zet de pakketten laminaat niet schuin tegen de muur. Leg ze plat op de grond om te voorkomen dat de planken krom trekken."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met acclimatiseren wil men gewoon zeggen dat de planchetten dezelfde temperatuur maar vooral dezelfde vochtigheidsgraad moeten hebben als de ruimte waarin ze geplaatst worden. Dat is dus enkel van belang als er grote verschillen zouden zijn tussen de opslagruimte en de plaats van plaatsing.
Als uw parket laminaat een paar dagen vooraf in de ruimte ligt (plat tegen krom trekken) dan is dat al voldoende.

Het allerbelangrijkste is dat u bij het plaatsen rekening houdt met een speling van 1 cm rondom de kamer.