Mijn betonvloer is vochtig, is dit optrekkend, of condensvocht?

Bij het uithalen van onze massief eiken vloer troffen we een vochtige betonnen vloer. Niet alleen aan de zijkanten, maar eigenlijk over de gehele oppervlakte. De meningen verschillen, komt dit vocht uit de grond (optrekkend, niet geisoleerd van onder. Er is geen kruipruimte) of is dit vocht van de oppervlakte, dus condens?

En, belangrijker bijna: hoe dit vocht (definitief) uit ons huis te verbannen?
Ter info: na het verwijderen vd ondervloer is het vocht binnen een half uur verdampt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst ff de test van jelle doen. Voor mogelijke oplossingen moeten we precies weten wat voor een vloer erin ligt. Is er eventueel ruimte om er een dikke vloer bovenop te leggen. En hoeveel ruimte?

Het beste antwoord

Meest waarschijnlijke is optrekkend vocht. Bij warm weer kan je weliswaar condensvorming krijgen (Op warme zomerdagen hebben wij gewoon straaltjes langs de keldermuur lopen) maar dan zou het niet zomaar opdrogen, tenzij het oud condens is, van de warme weken die we in augustus hebben gehad. Je kan nu natuurlijk een stuk plastic folie een dag of 2 er op leggen en kijken of het weer vochtig wordt. Doe dit op 2 plekken. Een kan tape je goed vast, zodat er geen luchtuitwisseling met de kanmer kan zijn. De ander gewoon los leggen. Als de getapte veel vochtiger is dan de andere is het optrekkend. Als de losliggende veel vochtiger wordt is het condens.

Bij condens: Isolatielaag aanbrengen en vochtwerende laag plaatsen. Bij optrekkend vocht: Alleen vochtwerende laag plaatsen. In het laatste geval zorg je er alleen voor dat je vloer erboven droog blijft, maar los je het probleem (Te natte ondergrond & afwezigheid vochtscherm tussen ondergrond & beton) niet op; Je houdt je probleem maar je verstopt het. Echt oplossen kan je het laatste niet echt; Zeker niet als particulier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

U kan er zeker van zijn dat die beton gegoten is zonder een plastic folie eronder te leggen.
Nu kan u dit nog enkel oplossen door er een laag folie op te leggen alvorens er weer een eindlaag op te leggen.