Hoe plak ik een boek waarvan de bladzijden los laten?

Het is al een oud boek en nu viel oppeens een deel van de bladzijden eruit. Hoe kan ik dit weer vast maken op een nette manier?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is gelijmd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Dan kan je het beste een potje boekbinderslijm kopen. De losse bladzijden strak tegen elkaar houden en aan de binnenkant een laagje lijm smeren. In de band steken en goed aanduwen. Het boek plat leggen met iets zwaars erop. Na een nacht drogen zitten de bladzijden weer jaren vast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld deze: http://www.robbelien.nl/shop/category/6/6-5/6-5-2/product/06-3502-095/boekbinderslijm-300gr
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik sluit me aan bij het vorige antwoord.
Als je zelf niet zo handig bent of indien het een bijzonder of antiquarisch boek betreft kan je ook naar een boekinbinderij gaan. Deze zijn gespecialiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het boek uit losse bladen bestaat die aan elkaar gelijmd zijn is het geen boek met antiquarische waarde, hoewel dat in uitzonderingsgevallen wel mogelijk zou kunnen zijn bij bepaalde eerste drukken of iets van die strekking.

Er zijn in hoofdzaak drie soorten lijm die bij boeken gebruikt worden. Bij de losbladige exemplaren is dat vinyllijm waarmee een taaie, veerkrachtige rug gemaakt kan worden, al dan niet versterkt met gaas.

Bij antieke boeken werd warme beenderlijm gebruikt die harder wordt dan vinyllijm. Dat is de aangewezen lijm om dergelijke boeken te repareren. Voordeel is dat die lijm zonder al te veel schade van de katernen verwijderd kan worden.

Boekbindersstijfsel wordt vooral gebruikt om papier aan papier te lijmen. Die lijmsoort is vooral geschikt om een enkel losgelaten vel weer te positioneren of werd vroeger wel gebruikt om bijvoorbeeld aparte vellen met afbeeldingen op dezelfde manier toe te voegen. Ook het schutblad wordt ermee aan de band gelijmd.

Bij een boek zonder meerwaarde kan een enkel vel prima met een randje papierlijm van Pritt of met behangstijfsel worden vastgeplakt. Is een groot deel van de rug kapot dan kun je een poging wagen met houtlijm maar is het een duur of antiek boek dan kun je voor reparatie beter een deskundige raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een soort 'plakband' dat Aslan heet. Het is rijstpapier en sterk. Daarmee kun je losse bladzijden voorzichtig weer vastplakken.
ook kun je het boek uit de band halen en de bladen heel precies op elkaar leggen en dan lijmen volgens het advies van Keesvi. Dan de band er weer om, nieuwe schutbladen en klaar!