blijft modern plakband beter goed dan plakband van lang geleden?

Soms zie ik weleens boeken die 'gerepareerd' zijn met plakband. dat plakband is helemaal vergeeld, bros en plakt niet meer. Ik heb een paar boeken van maarten 't hart van de arbeiders pers uit de jaren 70-80 waarvan het plaatjes op de kaft afbladdert op de randen en de rug van de boeken. Ik dacht zelf om over de rug een brede strook plakband te plakken en langs de randen een dunne strook en die naar binnen te vouwen. Blijft dit een tijd stevig of verkleurd modern plakband net zoals plakband van lang geleden en valt het uit elkaar. zou het kunnen dat het plakband van ander materiaal gemaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het gewone plakband is nog altijd hetzelfde. Dus dat vergeelt, en beschadigt je boek. Maar, er bestaat speciaal plakband voor de reparatie van documenten. Te koop bij kantoorboekhandels. Dat is zuurvrij, onzichtbaar, mat, en beschrijfbaar. Scotch Magic 3M. Daarmee kan je boeken en brieven uitstekend repareren. Over tien jaar is het nog steeds goed!
Amadea
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Zuurvrij plakband, helemaal correct! Dat wordt ook gebruikt voor het in een passe-partout plakken van oude/antieke prenten. Wel duur spul, dus even goed rondkijken voor een redelijke prijs: http://www.vanderlindewebshop.com/nl/catalog/articles/92897/zuurvrij-plakband
Amadea
11 jaar geleden
Bij mijn kantoorboekhandel kunnen ze niet meer aan producten van Neschen komen. Maar zo'n doosje Scotch met 33 meter plakband kost (recentelijk nog gekocht) €3.95
Pieter2011
11 jaar geleden
Oooh, ik dacht dat juist Scotch veel duurder zou zijn... Prima spul voor een keurige prijs dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ga het proberen.

Andere antwoorden (1)

Het is ongeveer hetzelfde spul.

Dus ja: Na enige tijd vergeeld het plakband en verminderd de plakkracht.