Heeft iemand tips om een trap te verven?

Onze trap moet worden geschuurd en eventuele gaatjes moeten worden gevuld. Kieren gekit. Wat voor vulmiddelen adviseren jullie voor gaatjes en wat voor kit? Er moet over de kit heen geschilderd kunnen worden.
Belangrijk: wat is goede slijtvaste verf voor een trap? Of moet het een harde lakverf zijn? Waar vind ik die? Hoeveel lagen moet ik aanbrengen? En bestaat er anti slip verf? Wij willen liever geen halve maantjes op de trap.
Wat voor rollers en kwasten moet ik gebruiken?
Ik hoop op reacties van de schilders en doe-het-zelvers onder ons!

11 jaar geleden
6.1K
Steenuiltje
11 jaar geleden
Ja die ken ik ook! Maar toch bedankt.

Antwoorden (8)

Alabastine maakt een twee-componenten kneedbaar hout. Dat is ideaal om gaatjes in hout mee te vullen. Kit heb ik geen verstand van.

Slijtvaste trap- en drempelverf is te verkrijgen bij de bouwmarkt onder de naam drempelverf.

Geen halve maantjes. maar toch slipvast? Overweeg de trap te (laten) stofferen. Is een stuk veiliger en is ook nog geluiddempend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
Ja het is een discussiepunt nu hier in huis :-)
Er liggen nu halve maantjes op en ik vind het 10x niks! Ben er klaar mee, manlief wil wel weer nieuwe. Verven lijkt mij daarentegen weer stukken goedkoper dan vloerbedekking, maar dat is inderdaad geluiddempend en je kan niet uitglijden.
Ik ben me ervan bewust, maar hoopte op wat verfideeën omtrent het anti slip verhaal.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verf is op dit moment een goedkopere optie, ja. Goede verf is trouwens ook erg duur. Maar wat over een paar jaar? Goede vloerbedekking gaat wel 20 jaar mee! Een geverfde trap moet je elke keer (lees: elk jaar/elke 2 jaar) weer opnieuw schuren, plamuren en verven. Stofferen zal nu een grotere uitgave zijn, maar je haalt het er echt wel uit. Daarbij is vloerbedekking lekker warm aan de voetjes, is je trap slipvrij en makkelijk bij te houden.
Ik zou kiezen voor een watergedragen beits, die gebruikt wordt voor houten vloeren.
Deze beits is na het drogen nog enigszins flexibel en stoot er daarom niet zo snel weer van het hout af.
Na twee of drie lagen, gaat er een of twee transparante lagen overheen, die de kleur beschermt tegen slijtage.
Er zijn nog al wat soorten in, neem voor een trap de meest slijtvaste ( staat op de bus) mogelijk is deze beits ook enigszins anti slib, anders even vragen in de winkel
Als je een keus hebt gemaakt welke beits je neemt, kies dan pas de meest geschikte kit er bij uit, er zijn tegenwoordig zo erg veel soorten kit.
Watergedragen beits, stinkt bijna niet en is snel droog, toch is het raadzaam de treden om en om te schilderen, dan kan je altijd nog even naar boven, beneden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De keuze van kwast/ rollers is afhankelijk welke verf/ beits je kiest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. Nog één extra tip, de treden om en om schilderen, dan is die met de nodige omzichtigheid nog bruikbaar.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Het Pauwroger, Ed had dit wel in zijn tekstje geschreven hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
depauwoger diep waarschijnlijk de trap te snel op en las erover heen. @eddepet
geen trap voor jou, maar wel een +je :-p
Probeer vloeibaar hout om de gaatjes te dichten en wat denk je van lak die ze gebruiken voor boten; deze wordt erg hard. Ik weet niet of deze stroef is maar men loopt er wel over. En ik zou het met een kwast doen, het zijn niet echt groet vlakken die je moet schilderen, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebruik van botenlak is in huis heel erg gevaarlijk vanwegen de giftige gassen die uit de langzaam drogende lak komen.
De lakstank er van is in huis heel erg.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Oooooh Ed dat is goed dat je dat zegt! Ik heb ook aan bootlak gedacht maar wist dat niet van die gassen. Goede tip!
ik heb 2 tips:

* verf de treden 1,3,5,7 om en om dus... heel vervelend als je daar te laat aan denkt !
* een dikke reep anti-slip op de randen van de treden, is slim om te zorgen dat je niet uitglijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst is het reinigen van de ondergrond belangrijk, vóórdat je gaat schuren (rinser, ammoniak, St.Marc)
Kleine gaatjes kan je vullen met een lakplamuur, grotere met een twee-componenten plamuur of 'houtrotvuller'.
Is de trap nog onbehandeld, dan eerst een grondverf gebruiken.
Is de trap al geverfd, probeer dan te achterhalen of er met een watergedragen of een terpentine/verdunbare verf is geschilderd.
Bij een terpentine/verdunbare verf ben je vrij in je keuze; een slijtvaste acryl verf (watergedragen en minder schadelijk) of een slijtvaste alkydharsverf (terpentine, dus goed ventileren).
Staat de trap al in een acryl verf, gebruik dan ook nu weer een acryl verf om hechtingsproblemen te voorkomen.
Bij twijfel kan je als tussenlaag een universele grondverf / hechtprimer gebruiken, vóórdat je de trap in minimaal twee lagen afschildert. (totaal minimaal 2 á drie lagen)
Vóór de voorlaatste of de laatste afschilderlaag breng je in de naden en kieren een acrylaatkit (wit, grijs of bruin) aan, welke je met een klamme vinger water afstrijkt en een dag laat drogen.
Afhankelijk van je budget hebben vele fabrikanten slijtvaste of poly-urethaan verf in het assortiment in een oplopende glansgraad van mat tot hoogglans. Dit kan b.v. zowel Flexa, Histor, als Sikkens of Sigma zijn. De professionele verven zal je over het algemeen bij de vakhandel aan moeten schaffen, bouwmarkten verkopen deze niet. Bij de vakhandel kunnen ze je -indien nodig- ook goed advies geven.
Antislip is over het algemeen niet nodig, de trap zal niet gladder worden dan bij een afwerking met b.v. vinyl of linoleum.
De slijtage zal -op termijn- mede afhankelijk zijn van de belasting van de trap (pantoffels of hakken?). De trap zal dus -in de tijd- wel onderhoud vragen, zoals voor het andere houtwerk in en om het huis ook geldt.
Kijk voor het gebruik van de geschikte kwasten en/of rollers bij:
http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/1191/schilderen-welke-kwast-of-roller-gebruiken/
Voor het bewaren van de kwasten en rollers gedurende de klus, zie de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
Bedankt! Ga gauw op de site kijken!
oxan vloerverf is een hele goede, maar het kost nogal wat.

voor de kieren zou ik gaan voor de kit van de action. het is wat korrelig van structuur, maar daardoor super goed overschilderbaar. (kost ook een 'drol', maar blijft mooi)
hoeveel lagen je aan wil brengen ligt aan de kleur, materiaal, kwaliteit van de ondergrond.

wil je de trap helemaal kaal hebben zou ik kiezen voor een niet dekkende verf of beits. zo hoef je niet alle gaatjes helemaal strak af te plamuren/schuren, en hoe krasvast of slijtvast verf ook kan zijn: het zegt niets over beschadigingen want ook hier krijg je deukjes in en kan je stukjes afstoten.

wil je wel dekkend schilderen zou je toch nog eens kunnen denken over de halve maantjes.
mocht je meer de stakke of industriele inrichting op willen gaan zijn ze ook te verkrijgen in traanplaat.

enkel een rubberen strip werkt tegen beschadiging, maar kan je ook invrezen zodat het antieslip is.
profielen van metaal (aluminium) kan je ook kopen, maar een handig persoon kan ze ook zelf maken uit plaatmateriaal.

antislipverf is wat ruwer waardoor vooral bij een lichte trap sneller vuil hecht. daarbij is het meer een soort van coating waarop stof en haar zich makkelijk op hecht.
op zachter hout geeft kras/slijtvaste verf geen betere garantie dan welk andere verf dan ook, dus let hier aub op (de kosten)

wil je snel van je trap gebruik maken kan je kiezen voor watergedragen verf. (let wel: dit moet altijd in meerdere lagen aangebracht worden, ook al staat er op het potje dat het superdekkend is)

(deel 1, verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(2e....stapje?) ;-) verf de treden eventueel om en om, zodat (zal je net zien) je toch gebruik moet maken van de trap niet in je zorgvuldige werk gaat staan. kies de kwast en roller die bij de verf hoort (er zit wel degelijk verschil in de soorten) en ga niet voor wegwerp materiaal. duurdere kwasten werken prettiger, geven een mooier resultaat, en je hebt er echt jaren plezier van als je ze goed behandeld en schoonmaakt na het werken.
hetzelfde geldt voor de rollertjes. na de voorbereidingen voor je gaat schilderen de omgeving goed stofvrij houden. juist op een trap heb je veel verschillende hoeken/lichtinval, waardoor kleine oneffenheden door stof pluisjes meer opvallen en je harde werk geen goed doen. weet niet of de treden in hele beroerde staat zijn, maar wellicht kan je de trap (behalve de treden) schilderen, en op de treden nieuw materiaal aanbrengen zoals trespa platen (in slijtvaste variant) welke ook weer in vele kleuren en motieven, lengtes en dikten te verkrijgen zijn. wat en hoe je het gaat doen, ik wens je in ieder geval veel succes en vooral een mooi resultaat. (hoe je ons op de hoogte van je aanpak en wellicht het uiteindelijke resultaat?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oops, sloeg een trede over: wil je plamuur maken in de kleur van het hout?
vang bij schuren het stof op (schuurmachine met stofvanger) en meng dit met houtlijm.
voeg water toe tot je de gewenste dikte hebt en smeer hiermee de gaatjes dicht. (event. aansmeren, laten drogen, en volgende laag/lagen aanbrengen) houtlijm droogt transparant op, dus probeer eerst even een stukje en laat dit drogen zodat je de juiste kleur zoveel mogelijk benaderd. de trap (hout) zou je ook af kunnen werken met olie zoals bv hardwax olie wat men ook op trappen gebruikt. zo krijg je een mooi afgewerkt effect, en ook dit is in verschillende kleuren te krijgen, en bovendien veel minder werk dan schilderen.
Steenuiltje
11 jaar geleden
hoi Eucalypje, wat een uitgebreide info. Ik ga het allemaal even rustig op me in laten werken en de boel even uitzoeken.
Kleine gaatjes kun je evt opstoppen met stopverf en grotere gaten opvullen met een 2k plamuur op basis van epoxy,een acrylaatkit zou ik gebruiken voor de naden af te kitten,en om de trap af te lakken zou ik een verf gebruiken op basis van urethan/alkydhars,deze word net iets harder en is beter bestand tegen mechanische belasting. Voor kwasten zou ik naar de schilder speciaalzaak gaan en laat je daar adviseren over kwasten en rollers. Een tip bezuinig niet op kwasten en rollers,je kan ze later altijd nog uitspoelen en bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vond wel wat nuttige tips in deze artikeltjes in de bronvermelding. Wat ik eruit haal: hangt dus voornamelijk af van het soort hout. Ze zeggen ook: "Voor een houten trap heb je bijvoorbeeld slijtvaste lakverf nodig, liefst op basis van (poly)urethaan of alkydhars. Ook met vloerverf kan je de klus klaren. Vloerverf is namelijk erg sterk en daardoor prima geschikt voor trappen, die doorgaans intensief worden gebruikt. Kies in elk geval voor lakverf die voldoende sterk is." Daarnaast raden ze ook aan voor oude trappen toch zeker van een 2-tal grondlagen te voorzien.

Groeten