Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand hoe (en of) je een zinken gieter met een bolle bodem (vorst schade) kan repareren?

Toegevoegd na 31 minuten:
De gieter is niet lek, maar door de bolle bodem blijft deze niet meer rechtop staan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Met een licht hamertje kleine tikken geven in een spiraal vormige cirkel van buiten naar binnen tot de bodem niet meer bol staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Ik heb het inmiddels zo gerepareerd dat de gieter weer blijft staan. Bedankt voor alle reakties.

Andere antwoorden (4)

Solderen! Zink laat zich prima solderen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik het goed begrijp is het volgende gebeurd, gieter stond vol, heeft gevroren, water zette ui en nu is de bodem bol.

kan deze gieter volledig afgesloten worden?

zo ja dan kun je er kokend water in gieten (niet vol!!!) en dan dicht maken.

op het moment dat het water afkoeld, zal ook de lucht afkoelen, het geheel zal inkrimpen, waarbij de binnenkant vacuum getrokken wordt. de bodem van de gieter zal dan weer naar binnen springen. je moet er wel bij blijven om hem te openen (eventueel met een klein boortje in het deksel o.i.d. want met de hand zul je het niet redden.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door met een rubber hamer een forse tik op de juiste plek te geven zal de boden terugspringen in de originele stand.
Een goede plaatwerker zal dat zeker kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is de boden bol komen te staan door uitrekking van het materiaal. Het zal dus niet zomaar in de oorspronkelijke vorm 'terugspringen'. Zink is 'pletbaar', d.w.z. dat het net een hamer in de juiste vorm geklopt kan worden. Zou wel moeten lukken met het juiste gereedschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding