Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een antieke kwikbarometer repareren?

Ik wil een antieke kwikbarometer (dit is een Huygens contra barometer) repareren. De gekleurde olie en het kwik zijn echter helemaal door elkaar gelopen. Hoe krijg ik dit weer in orde?
En o ja, kom niet met gruwelverhalen aan over dat kwik, kwik is bij kamertemperatuur volstrekt ongevaarlijk en daar wil ik niet over in discussie.

Picture for question
escape
11 jaar geleden
16.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Normaal kan u door licht op het glas te tikken beiden weer van elkaar afscheiden.
Zoals u zeker weet hebben die beide een totaal verschillend soortelijk gewicht waardoor die na een tijd vanzelf moeten scheiden.
En neen ik ga zeker niet beginnen over kwik is gev......, er is al genoeg onzin verschenen daarover. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik ben benieuwd of het gelukt is zo. Wij zitten met hetzelfde probleem, waarbij de olie en kwik helemaal door elkaar zijn gelopen na ondeskundig vervoer. Ik kan nergens een instructievideo vinden van hoe je zoiets zelf kunt oplossen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding