Is een zonnepanneel lichtdoorlatend?Valt er een beetje strooilicht door? Of houdt het alle licht tegen?

Is het eventueel ook nog isolerend zoals dubbelglas?
Valt er een beetje strooilicht door? Of houdt het alle licht tegen? Ik denk bv aan montage in een velux dakraam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf welke zonnepanelen je gebruikt.

Er zijn ontwikkelingen van vesnsters die gewoon doorzichtig zijn, en wel voor electriciteit opwekking worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee het absorberen levert de energie op... Alles wat terugkaatst is verloren voor de energieopwekking, dus transparante panelen zijn minder renderend, als die er al zijn...

Er valt altijd licht naast, dus onder komt altijd wat licht...

Nee montage in een Velux-raam dat is verduisterend als het dicht zit... Dus dat gaat niet werken, maar waarom niet rondom dat dakraam, dat kan toch...

Maar staat je niet blind zonnepanelen leveren 60 watt per M², dat is niet veel hoor... Je kunt er geen pc mee laten draaien... ook geen laptop... (van 1 M²)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zonnepaneel dat licht doorlaat is nergens goed voor. Dat licht moet door het materiaal geabsorbeerd worden om zo in elektriciteit omgezet te worden.

Wat wel gebeurt is dat het actieve materiaal (een half-geleider) niet alle golflengtes van zonlicht kan omzetten in elektriciteit. Veel licht wordt omgezet in warmte wat een vermindering van de efficiency oplevert.

Maar heel concreet jouw vraag: Een zonnepaneel is geheel ondoorzichtig. Wat niet in elektriciteit wordt omgezet, wordt of geabsorbeerd en in warmte omgezet of weer gereflecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een zonnepanneel laat geen licht doorheen.