Hoe kan ik een bezemsteel goed en stevig vastzetten aan de bezem?

Deze week een bezemsteel en bezemkop gekocht maar ze blijven niet in elkaar zitten! Erg vervelend met vegen en schrobben. Hoe krijg ik deze muurvast in elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
45.5K

Het beste antwoord

Lijmen met houtlijm en eventueel schroef/spijker door de steel/bezem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje lastig als de steel breekt

Andere antwoorden (6)

gaatje in de bezem boren en een schroefje door de bezem en steel schroeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet de bezem eerst goed aan drukken op de steel, daar na de steel met de achterkant, hard op een stenen vloer of asfaltweg slaan, door de klappen, zal de bezem en steel nog strakker in elkaar gaan. Nu een heel klein gaatje boren 1mm door bezem en steel, en daar een parker indraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel eenvoudig,koop een tubetje seconde lijm.en hij gaat nooit meer los,krijg je nooit meer uit elkaar .
burgos
11 jaar geleden
Hautlijm. Werkt veel beter dan secondenlijm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omgekeerd verwijst houtlijm niet direct naar het materiaal hout, hoewel het daar natuurlijk wel veel voor gebruikt wordt. De afkomst wordt duidelijker als we kijken naar de Duitse versie, 'hautleim'. Houtlijm werd vroeger van dierenhuiden ('haut') gemaakt.
Indien de steel nog niet ,pas, is gemaakt eerst afschuinen.
(eerst aanstampen met andere kant van steel op de grond)
Gaatje boren in de borstel en deze met lange roestvrijstalen schroef vastzetten.
Bezem een dag in het water zetten ivm uitzetten van de steel.
U kunt natuurlijk ook kant en klare systemen kopen waarbij op beide componenten schroefdraad zit, of een kliksysteem. (zoals tuingereedschap)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk zijn er meerdere oplossingen. Zo kun je de steel in de kop vast schroeven, spijkeren of lijmen.
Als u er voor kiest om te spijkeren of te schroeven boor dan eerst de bezemkop voor. Zo kan de spijker/schroef beter zijn weg vinden en is de kans op splijten van het hout nihil.

Als u wilt lijmen gebruik dan geen secondelijmen, 2-K lijmen of pastueuzelijmen. Natuurlijk zullen er voorbeelden worden gegeven waarbij de bezem blijft zitten, maar deze lijmen zijn niet geschikt voor deze verbinding.
Als u de bezem wilt lijmen gebruik dan houtlijm. Als u hout op hout lijmt dan is de hout verlijmde verbinding sterker als het hout. Pas alleen je houtlijm aan aan je situatie.
Zo heb je vocht bestendige houtlijm en watervaste houtlijm.

Zelf vind ik de volgende verbinding het beste.
Het gaat om een bezemsteelversteviger (zie link).
Deze beugel gaat over de bezemsteel en laat u zakken tot op het bezemkop.
Nu schroeft u de beugel vast op de bezemkop en daarna op de bezemsteel. Nu zit de bezemsteel zeer stevig vast in de bezemkop en kan jaren door.