wie weet hoe je de vreemde schroeven van een penstoel (beveiligd met slotje) kunt losschroeven?

De penstoel (met slotje )van de raamuitzetter is afgebroken. We willen hem vervangen maar er zitten hele vreemde schroeven op. Het lijkt net of je de schroeven alleen maar kunt vastschroeven en niet kunt losschroeven. Er zitten uitstulpinkes op de kop. We proberen van alles, maar ze komen niet los. Wie kent deze schroeven en weet hoe wij ze los kunnen maken?

Toegevoegd na 6 dagen:
Nou ja, helemaal bedankt allemaal voor de antwoorden! Helaas, we hebben alles geprobeerd maar zonder resultaat. Dus hebben we maar besloten de nieuwe penstoel naar de andere kant (naar links ipv naar rechts) te plaatsen en de oude te laten zitten....
;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Deze speciale schroeven zijn ééntoerschroeven. Ze zijn met opzet zó gemaakt dat je ze wel vast kunt draaien, maar niet meer los kunt draaien. Ze worden gebruikt om inbraak tegen te gaan.

Heel handig soms, maar óók heel vervelend als je zo'n schroef juist graag los wilt halen. Er zijn verschillende manieren om zo'n schroef los te halen. Het meest gemakkelijke is om met een kleine slijptol (of slijpschijfje in dremel) een sleufje in de kop slijpen. Dan kun je met een schroevendraaier de schroef eruit draaien.

Wanneer dit onmogelijk is (bv. door een verzonken kop) kun je met een linkse tap 'grip' krijgen op de schroef.

Een andere manier is om een priem in het midden van de kop te zetten en met een hamer erop te slaan. Als het gaatje diep genoeg is, kun je de schroef er met de priem uitdraaien. Dit is echter niet altijd even gemakkelijk, maar het is het proberen waard. Als jouw schroef en priem zich ervoor lenen, heb je de schroef er snel uit!

Succes! ;-)
Laat je weten hoe het ging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit zijn zgn. 1-toer schroeven. Die kan je inderdaad alleen indraaien. Een trucje is een 1-toer schroef in een schroefmachine te klemmen en hem er dan op te zetten en langzaam uit te draaien. Moet je wel even naar de ijzerwaren zaak om er 1 te halen, want je zal er geen in huis hebben vermoed ik zo.

Suc 6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn inderdaad schroeven die je alleen maar kunt vastschroeven.
Er zijn wel speciale schroevendraaiers voor maar dan moet je bij een ijzerhandel of beveiligingsbedrijf zijn.
En anders kun je dit proberen, door met de hamer en schroevendraaier tegen de schuine kant te slaan draai je als het ware de schroef los. Zover, dat je op een bepaald moment de schroef met een waterpomptang of id los kan draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de kop van de schroef vrij zit kan u er een zaaggleuf inzagen om met een schroevendraaier te kunnen losdraaien.
Een 2e methode is met "linkse draadtap".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem.
Natuurlijk is van belang hoe goed u erbij kunt.
De eerste oplossing die hier boven werd genoemd is een eentoerschroef in de schroefmachine te doen en los draaien. Dit is inderdaad een manier die kan werken, helaas niet altijd ook afhankelijk van de kwaliteit van de schroef.

De 2e oplossing is de schuine afgeronde kant wegzagen zodat een platkop schroevendraaier grip krijgt. Dit is afhankelijk van de bereikbaarheid van de schroef.

De 3e oplossing is de schroef uitboren. Hiermee wordt bedoeld de kop wegboren zodat de raamuitzetter eraf kan. Probleem blijft wel dat de restant van de schroef achterblijft. Dit kun je dmv een waterpomptang of kombitang eruit draaien.

de 4e oplossing is een links draaiende tap gebruiken of nog beter een uitboor set (grabit) op dit apparaatje zit een boor aan de ene kant en aan de andere kant een linksdraaiende uitdraai tool. Hieronder staat een kink naar dit artikel.

Succes met eruit halen van de schroef.