hoe kun je oude kranten bewaren?

Ik heb op mijn zolder heel oude kranten gevonden (jaren '50), maar helaas waren ze rond een paal gedraaid en zijn ze nu heel krom. Als ik ze wil rechttrekken dan breken ze. Ik zou ze graag willen bewaren zonder dat ze breken. Zou ik ze op een bepaalde manier kunnen bewaren en recht maken, bv.met een bepaald product?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Leg deze kranten in een ruimte waar het enigzins vochtig is, bijvoorbeeld in de buurt van uw wasdroger.
Stapel of leg ze niet op elkaar daar de kans groot is dat ze aan elkaar gaan kleven.
Laat ze hier een tijdje liggen en dan zult u zien dat ze op ten duur weer vlak worden.
Probeer niets te forceren, dat maakt het alleen erger.
Doe het indien mogelijk blad voor blad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als ze uiteindelijk vlak zijn en goed droog dan kunt u ze eventueel in bewaarmappen opbergen.
Met bewaarmappen bedoel ik die grote mappen waar men ook wel grote schetsen en schilderijen in bewaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan ze bijv. op de droger leggen blad voor blad en vanzelf word het weer vlak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem eens contact op met iemand van VKTV of de Vereniging van Kranten en Tijdschriftverzamelaars (zie 2e link)
De redactie wordt verzorgd door Paul Klein en mailen kan via:
redactie@vktv.nl

Via de 1e link vind je een artikel over de kunst van het bewaren van vergeelde dagbladen. Pik er uit wat op jou van toepassing is en neem desnoods contact op met Jan de Wit via volgend adres:
dewitrosmalen@planet.nl

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kwam die sites ook al tegen en wou eigenlijk precies hetzelfde antwoord gaan geven.. plusje van mij!