Is er een middel waarmee je skai(kunst) leer van circa 50 jaar oud weer soepel kunt krijgen?

Ik heb een treinbank, uit de welbekende hondenkop van ongeveer 50 jaar oud met een buisframe met bakelieten armleuningen. De bekleding is van groen skaileer. Het probleem is dat het skaileer van de zitting eerst kleine scheurtjes, eerder barstjes had van een paar millimeter lang, maar ik heb de bank nu 2 dagen gemonteerd en erop gezeten en de barsten worden langzaam maar zeker groter tot enkele centimeters. Gelukkig heb ik wel een reserve zitting, maar die is net zo oud en ik ben bang dat als ik daar ook zomaar op ga zitten deze ook scheurt. Ik vroeg me dus af of iemand weet of er middelen zijn om kunstleer te repareren/lijmen en middelen of trucjes om het weer soepel te krijgen. Zodat ik mijn reserve zitting niet ook scheur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Helaas zijn er geen middeltjes om het eenmaal gescheurde kunstleer weer te herstellen, maar er zijn wel middeltjes die er speciaal voor gemaakt zijn om kunstleer (of andere kunststoffen) weer te re-hydrateren. Deze brengen dus weer vocht in, waardoor het kunststof niet meer zo broos is. Het kan wel een tijd duren (en dus ook meerdere behandelingen) voordat echt uitgedroogd kunstleer weer soepel wordt, maar het is wel mogelijk.

Misschien kun je een geschikt merk vinden via de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het eenmaal gescheurd is kan je het niet meer redden..
vooral kunstleer..
een betere optie is het om het opnieuw te laten bekleden met kunstleer ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb ik daar op het moment geen geld voor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is jammer..
maar als er kunstleerherstellende spullen te koop waren...kost ook veel geld..
Scheurtjes zijn niet meer te rapareren,
maar je krijgt het wat soepeler met
lijnolie.
suc6
burgos
12 jaar geleden
Het skaileer kun je met een éénvoudig huismiddeltje weer soepel krijgen.
Wrijf het ruim in met babyolie, even laten intrekken, zonodig herhalen, daarna goed uitwrijven.
Werkt overigens ook bij echt leer.

Als de bank gescheurd is kun je er een klein stukje skai onderlijmen maar zorg dan dat de naden goed tegen elkaar sluiten.
Stip vervolgens met een gekozen verfstift de plek bij.
Dat bijstippen kun je ook doen bij kale plekken.
Ik zet hieronder de link waar je die stiften kunt krijgen.
Uiteraard moet je eerst de reparatie verrichten voordat je de bank in de babyolie zet.