In een huis van na 2007 moet je nu wel of niet de vloerverwarming lager zetten s'nachts om energie te besparen?

Bij de aanleg van de vloerverwarming (hoofd verwarming van circa 60 M²) zei de instalateur tegen me dat ik deze constant moest laten branden want het opnieuw opwarmen van de vloer kost te veel energie. Hier op de Consumentenbond website staat dat de winst juist zo laag is dat het niet loont wel spreken ze over 1 of 2 graad lager. Energie maatschapijen zeggen natuurlijk dat je door moet stoken, maar je hebt ook weer reacties / sites welke zeggen dat het wel loont ookal is je huis goed geïsoleerd! Nu is bij mijn ouders het huis flink verbouwd (vloer d'r volledig uit goed geïsoleerd en vloerverwarming er in) en hier zegt dus de installateur dus weer dat ze wel gebruik moeten maken van hun (oude) dag thermostaat met een programma voor opstaan, vertrek, thuiskomst, avond, en slapen en zo flink besparen. Wat is nu wijsheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (3)

Lastig te zeggen zonder precies de situatie te weten. (daarom krijg je ook tegenstrijdige adviezen)

Hoe slechter je huis geïsoleerd is hoe meer je bespaart met het lager zetten van de thermostaat.

Het is ook afhankelijk hoe de rest van het huis verwarmt wordt. Gewone radiatoren met of zonder thermostaatkranen en staan die altijd aan of 's nachts lager.

Is het een alleenstaand huis, een rijtje of een appartement. Als de muren al warm zijn, dan bespaar je meer door lager te zetten. Bij het niet lager zetten worden je muren ook warm, waardoor het altijd comfortabeler aanvoelt. Daardoor kan de temperatuur iets lager. (bijvoorbeeld dus altijd 18 i.p.v 19 overdag en 15 's nachts)

Hoe regel je de temperatuur en gaat ie 's ochtends aan, overdag weer uit en dan 'savonds weer aan.
Dan zou ik hem zo instellen dat ie 'sochtends niet ophoog hoeft, avonds iets hoger en dan 'snachts weer naar de ochtend temp.

En zo zijn er nog een paar puntjes.

Een ander voordeel van altijd aan is dat je de cv-water temperatuur lager kan zetten en ook dat bespaard weer energie. (dat geldt trouwens ook voor veel gewone cv installaties, gewoon zo laag mogelijk zetten, zolang de opwarm tijd maar niet te lang wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legionella in het cv systeem maakt niet uit als dat systeem gesloten is en dat is normaal gesproken zo. Sanitair warm water moet wel meer dan 60 graden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vloerverwarming is er een thermostaat die zorgt dat de vloer niet boven de 30-35 gr. komt omdat je anders last van je voeten krijgt. Dus de water temperatuur is afhankelijk van je verwarmingelementen in de rest van het huis. Radiatoren(60-70 gr) of convectoren (90 gr).
Gevaar voor Legionella is alleen belangrijk in het drink/douchewater circuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Gozemoos, dat van die vloerverwarmingsthermostaat klopt, maar radiatoren kunnen goed uit de weg met minder warm water, bij een altijd aan systeem waar opwarmtijd geen rol meer speelt kan je zelfs met gewone radiatoren naar de 40graden. Dit is wel afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is hoe koud het buiten is. Een lagere watertemperatuur verlaagd het vermogen van de ketel, maar is wel veel zuiniger.
40 graden is trouwens wel heel laag, maar 50 graden kan bijna altijd. Probeer het maar eens uit, gebeurt niks engs, alleen je gasrekening wordt lager.
Milieu Centraal, een overheidsdienst die milieutechnisch correct handelen propageert, raadt aan de thermostaat 's nachts 5 tot 7 graden lager te zetten dan overdag.

Nog lager zou meer kunnen besparen, maar dan zou de luchtvochtigheid sterk kunnen stijgen en dat zou een ongezond binnenmilieu kunnen veroorzaken (groei van schimmels en huisstofmijten). Als het vriest, is de lucht echter zo droog dat je de temperatuur verder zou kunnen laten zakken, zonder te hoge luchtvochtigheid te krijgen.

Dit advies komt vrijwel letterlijk uit het rapport "Energiegedrag in de woning; aanknoppingspunten voor de vermindering van het energiegebruik in de woningvoorraad".

Mensen die wonen in goed geïsoleerde huizen hebben de neiging de thermostaat op 18 graden of hoger te laten als ze de deur uitgaan of naar bed gaan. Omdat ze in goede huizen wonen, zijn ze toch weinig geld aan stookkosten kwijt.

Mensen in tochtige, slecht geïsoleerde huizen hebben de neiging de thermostaat terug te draaien naar 15 graden of lager. Omdat ze in die "tochtige hokken" wonen, zijn ze veel geld kwijt aan gas. Dat is mede reden dat ze de thermostaat zo laag zetten.

Dus ja: doorstokers verbruiken minder gas en zijn dus goedkoper uit. Maar dat komt doordat ze in betere huizen wonen. En zeker *niet* doordat doorstoken een zuiniger verwarmingstaktiek is: spartaans stoken is veel zuiniger.

En dat is ook wel logisch. Het energieverlies wordt immers bepaald door het verschil tussen binnentemperatuur en buitentemperatuur. Hoe lager dat verschil, hoe minder energie je verliest, dus hoe minder energie je nodig hebt om je huis op dezelfde temperatuur te houden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verlies aan warmte is recht evenredig met het temperatuurverschil. Hoe kouder het huis, hoe minder warmteverlies. Het meer stoken in de ochtend weegt niet op tegen het warmteverlies in de nacht. Dit is een hardnekkig misverstand onder installateurs.
Wij hebben ook vloerverwarming aan laten leggen (nu 10jaar geleden), maar we gebruiken nog steeds het klassiek programma van opstaan vertrekken tuiskomen en slapen.
Maar de ingestelde verschillen zijn kleiner als vroeger zonder vloerverwarming. 's nachts 17 gr en opstaan 20 vertrekken 18 en tuiskomen 21. Ook zijn de tijden wat aangepast. Een uur voor het opstaan gaat de verwarming aan. een uur voor het vertrek(werk) gaat hij lager naar 18gr een uur voor het thuiskomen gaat hij naar 21 en een uur voor het naar bed gaan gaat hij weer naar 17. De ervaring leert dat de verwarming 's nachts haast niet verwarmt omdat de vloer langzaam afkoelt tenzij het buiten extra koud is. Maar 's morgens komt er even een warmte golf dus het huis is lekker warm als je opstaat. Idem voor het thuiskomen. Vroeger reageerde de verwarming veel sneller maar de warmte inhoud van de vloer met vloerverwarming reageert trager. De verschillen zijn kleiner en trager maar het bespaart zeker, dus gebruik het programma. Mijn buren hebben hetzelfde huis en klassieke verwarming.(Altijd warm als ik daar binnen kom) Zij gebruiken geen programma en verbruiken 40% meer energie als wij.
Bronnen: