Hoe kan ik een restje verf het beste bewaren? Het is zijdeglans lak op terpentinebasis. Het zat in een blik van 2,5 liter dat niet meer goed sluit.

Ik heb nog ongeveer 0,6 liter over wat ik wil bewaren om later eventuele beschadigingen bij te werken. In wat voor soort verpakking blijft de verf goed, zodat er geen vel op komt?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik kan het niet in hetzelfde blik bewaren. Het deksel heeft een kier van een halve centimeter en de verf is nog maar een bodempje van 4 cm. Als ik daar een vel op laat komen en dat er later afhaal om de verf die eronder zit nog te gebruiken, ben ik een kwart van de verf kwijt.

Ik zoek dus een soort verpakking die goed afsluit en waar minimaal 0,6 liter in past. Geen jampotjes dus, die zijn veel te klein. De truc van op de kop houden ken ik wel, en die werkt ook wel, maar niet met een kapot blik.

Weet iemand of je ergens lege verfblikken kunt kopen van 0,75 liter? Of kun je verf op terpentinebasis in een kunststof verpakking bewaren? Dan eet ik gewoon een liter vruchtenyochurt uit zo'n emmertje op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag! heb ik ook altijd. jampotjes heb ik al geprobeerd, Bencobussen(cacaopoeder) werkt ook niet. lege blikjes kan je wel kopen, voor gelbranders, maar die zijn leeg al een paar euro.
op zijn kop heb ik geprobeerd met lak, maar nu zit er een dikke rand rondom.

Antwoorden (6)

uiteindelijk komt er altijd een vel op. Jammer dat het blik niet meer sluit. Je kan een colafles pakken en hier de rest in doen oid ?(appelmoespot bij de hand?).

na het sluiten de pot op zijn kop weg zetten op een koele plek voor langste houdaarheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doordat de bus/blik nu voor een deel leeg is, kan er een deel van de oplosmiddelen verdampen, dus zal er zich een vel vormen.
Maar dat geeft niets, het vel kan je lossteken en er uit halen als je de verf nodig hebt.
Staat de verf erg lang en is het vel er uit, dan wat terpentine
bij de verf doen, goed mengen en de verf even zeven in een hiervoor speciaal zeefje.
Zo kan je verf van wel 10 tot 20 jaar oud alsnog prima gebruiken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wil je de verf ergens anders in doen, koop dan bij een plastic pot met deksel, dat speciaal voor verf is ontwikkeld b.v. te koop bij Action.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang leve de Action!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht 99 cent, literbus met deksel en houder voor de kwast.
Bus sluit uitstekend.
De bus even ronddraaien en weer rechtop zetten, en eventueel een paar keer herhalen. De kieren in het deksel zullen op die manier worden opgevuld met een vlies verf waardoor het weer luchtdicht wordt afgesloten tot een volgend gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe de restantverf in een goed afsluitbare pot en zet hem na het versluiten op zijn kop. Succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me niet vergis zag ik laatst bij de Karwei lege potten staan. Een verfwinkel zal dat vast ook wel verkopen.
Anders hier, maar met verzendkosten wordt het wel een beetje duur:
http://www.topverfonline.nl/leeg-verfblik-met-deksel.html

Meerdere jampotjes of grotere potten van appelmoes of doperwten. Juist handig als het in meerdere potten zit, als je maar een klein beetje nodig hebt om bij te werken, blijft de verf in de andere potten netjes dicht zitten.
De jampot die bij mij nu in de koelkast staat is trouwens al bijna groot genoeg, daar zit 830 gram jam in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is zeker een glazen potje van voedingswaren die het juiste volume heeft. Belangrijk is dat er zo weinig mogelijk vrije ruimte is en dus zo weinig mogelijk lucht in is, zo kan er ook niet veel verdampen. Het potje even draaien is om een laagje verf in de kieren van het deksel te hebben om maximale afsluiting te hebben.