Is soldeertin gewoon soldeertin?

Of zijn er verschillende types?
Wat voor type soldeertin heeft een low budget soldeer apparaat nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wil je solderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijv. draadjes van een jack gitaar plug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koosknip heeft al een juist antwoord gegeven. Gebruik absoluut GEEN S39!

Antwoorden (2)

Er zijn aardig wat typen, onderscheidende in de verhouding tin/lood en met of zonder harskern. Ik gebruik zelf altijd 60/40. Wel S 39 gebruiken.

http://www.xtrack.nl/product/griffon-printsoldeer-6040-07-mm-koker-500gram/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgebeelde soldeertin is harskernsoldeer, bedoeld voor elektronica zoals pluggen en printplaten.
Het is zeer af te raden om hierbij S-39 te gebruiken, de harskern is een veel beter vloeimiddel.
S-39 laat vaak een residu achter dat gesoldeerde onderdelen laat corroderen, met alle kans op storingen naderhand.
Ook bij loodgieterswerk is het ouderwetse S-39 verboden, er is tegenwoordig een zuurvrije versie voor loodgieterswerk, toch liever niet gebruiken bij elektronica.
http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39
Soldeer is in diverse soorten te koop, voor professioneel gebruik mag tegenwoordig in elektronica geen loodhoudend soldeer meer gebruikt worden.
Voor amateur gebruik is de versie met 60% tin en 40% lood de prettigste soort, het smelt gemakkelijk en het stolt ook in korte tijd zonder een tussenfase waar het nog deegachtig te vervormen is.
Het is in allerlei diktes te koop met of zonder harskern, deze kern bestaat uit een vloeimiddel dat voor een goede hechting van het soldeer aan het werkstuk zorgt.
Je moet dan ook om een goede soldeerlas te maken het object met de soldeerbout verwarmen en het soldeer pas toevoegen als de temperatuur hoog genoeg is.
De foute methode is het soldeer op de tip van de bout te laten smelten en dan de druppel op het object proberen te metselen, de harskern is dan al verbrand en zal zijn hechtende werk niet kunnen doen.
In het algemeen is het aan te bevelen om bij fijn elektronica werk ook dun soldeer te gebruiken, bij grotere oppervlakken zoals in de modelbouw of heel licht loodgieterswerk kun je dikker soldeer gebruiken.
Soldeer met andere mengverhoudingen zoals 60% lood en 40% tin zijn goedkoper verkrijgbaar maar geven lelijkere soldeerverbindingen die niet mooi glimmen maar dof van het surplus aan lood blijven.
Bij soldeerwerk aan elektronica nooit extra vloeimiddel zoals S-39 toevoegen: het residu dat achterblijft zal water aantrekken uit de lucht en daardoor corroderend op het soldeerwerk reageren.
Een pas gesoldeerde schakeling zal prima werken, maar na een aantal maanden kan er van alles gaan storen en kraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. +