Mag je in de schuur een "gewoon" stopcontact gebruiken of moet het zo'n grijze "buiten" kast zijn?

In mijn schuur was licht en stroom aangelegd, met dat grijze spul, speciaal voor buiten (spatwaterdicht noemen ze dat volgens mij).

Als ik er een extra stopcontact wil maken, moet dat dan eigenlijk van dat buitenspul of mag je ook gewoon de stopcontacten gebruiken die je binnen hebt (die meestal wit zijn).

Schuur is in principe nieuw en wind en waterdicht.

Ik begrijp dat het wel altijd geaard moet zijn maar moet het ook spatwaterdicht zijn?

en zo ja waarom dan?

12 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Bij mijn zoon in de schuur heeft hij ook en grijze buis lopen met een elektrisch snoer er door,maar deze is gewoon aangesloten op een wit binnen stopcontact en het is onlangs nog gecontroleerd door de woningstichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

volgens mijn technische vriend is er niets op tegen een gewoon wit stopcontact te gebruiken.
mogelijk is er regelgeving die dat verbiedt, maar daar is hij niet van op de hoogte.
12 jaar geleden
Dit mag gewoon een witte zijn hoor. De spatwaterdichte variant is met name voor licht vochtige ruimtes. Bijkomend voordeel is dat deze stofdicht en tot zekere hoogte slagvast is.
Dus in een schuur is het aan te bevelen, maar het is geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen die met water(pistolen) spelen of andere natte activiteiten kunnen een reden zijn om voor spatwaterdicht te gaan.
Maar ook dan geeft een gewoon geaard contact al genoeg bescherming.

Natuurlijk is het ook mooier als alles hetzelfde is.