ik heb mijn grenen stoelen in een opwelling zwart geschilderd, en heb daar nu spijt van.Hoe kijg ik ze weer blank?

Ik heb de stoelen eerst gegrond, toendertijd. Ben al bezig geweest met verfafbijt, maar dat kost me een vermogen. Met de verffohn blijven er zwarte strepen zichtbaar die IN het hout getrokken lijken te zijn dus dat wordt ook niets. En schuren...is heeeeel veel werk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
burgos
12 jaar geleden
Je kan ze toch ook in een lichte kleur verven?
Dat kan er zo overheen,want grenen meubelen
zijn toch uit de mode en heb je gelijk weer iets moderns in huis.
Succes

Het beste antwoord

De grote vlakken schuur je snel met een bandschuurmachine met korrel 80. Kijk wel uit voor happen en heuvels. Dit vergt wel enige controle en gevoel voor vakmanschap. Hetzelfde verhaal voor een electrische schaaf, daar gaat het ook wel mee. Sommige delen gaan zelfs met een blokschaafje. Pas met die laatste wel op de nerfrichting, met de nerf mee schaven anders wordt het lelijk omdat je het hout dan opensplijt.

Daarna met een vlakschuurmachine en of 'moeilijk plekjes schuurmachine' (mouse heet zo'n ding geloof ik, gebruik ik nooit nl.). En de rest met een schuurklosje en schuurpapier korrel 80. Koop goed schuurpapier op de rol, dat schuurt beter en gaat veel langer mee. Steeds het stof uitkloppen op en plankje.
Als er ronde delen aan zitten deze met los schuurpapier doen of met het schuurklosje meedraaien.

Geen fijn klusje voor binnen vanwege het stof en buiten vanwege de temperatuur. Stel het zo mogelijk uit tot het voorjaar als het weer wat beter is of wacht nog even een mooie dag af. Of misschien heb je wel een werkruimte waar het kan natuurlijk.

En ja, het is veel werk. Doe er eerst eentje helemaal, dan weet je hoeveel de rest is.

Toegevoegd na 21 uur:
*) Denk om gepaste veiligheidsmaatregelen als je met een bandschuurmachine en/of elektrische schaaf gaat werken!

Je bent het je eigen gezondheid verplicht om een stofkap, veiligheidsbril, gehoorbeschermers en handschoenen te dragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ maar een ... klus.
En oppassen met die bandschuurmachine, iets te lang en de stoelen kunnen de vuurkorf in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Grijns) Nee, dan maar liever in het zwart, denk ik.
Een bandschuurmachine is inderdaad niet iets wat je effe denkt te bedienen, een beetje oefenen op een stuk grenen wat wel de vuurkorf in mag is aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien onderschat de kosten van de banden niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwoah, 6 euro voor 3 stuks? Ja, je moet ze niet meteen aan flarden draaien (dan kan wel als je niet oplet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er 1 gedaan, en besloten dat het geen optie is om ze allemaal te gaan doen. Want mooi wordt het niet ..
Bedankt voor het meedenken!

Andere antwoorden (3)

Je kan ze wel laten zandstralen, maar dat zal ook niet voor niets zijn:

http://www.dezandstraalkoning.nl/

En anders met de elctriche schaaf en schuurpapier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandstralen? Hout? Elektrische schaaf op een stoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zandstralen ka. Zie ook de link. Het is te duur voor een stoel. Schaaf lijkt me onhandig.
Er schijnen bedrijven te zijn waar je hout kunt laten logen, dat hebben wij ooit voor deuren overwogen om schuren te voorkomen. Geen idee wat het kost en mogelijk is het slecht voor verlijmde verbindingen maar dan is zeker alle verf en beits eraf

Toegevoegd na 1 minuut:
zie link, is maar een voorbeeld er zijn er veel meer
12 jaar geleden
Als met de verfafbijt geen zwarte strepen,
dan eerst met de verffohn en daarna met verfafbijt, dan heb je veel minder verfafbijt nodig.