Mijn douche met mengkraan is of heel heet of heel koud, hoe kan ik dit oplossen?

Ik woon in een anti kraak appartement, 4 hoog, over ongeveer een half jaar wordt het gesloopt. Als ik warm open draai wordt hij heel warm, daarna als ik koud open draai wordt hij heel koud want de geiser slaat dan soms af. Soms doet hij het alleen wel. Verder zit er op de geiser een ronde knop met een witte pijl en een rode pijl, heeft het nut daar aan te draaien?
Is het slim hiervoor een loodgieter te laten komen (gaat immers over ongeveer een half jaar). Verder ben ik een student, dus veel geld is er niet. en hoe duur is een loodgieter eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.6K

Antwoorden (5)

De thermostaat in de kraan is waarschijnlijk te barsten.
Check even bij de anti-kraak club waar je bij zit of ze een mannetje kunnen sturen. Die hebben ze, hoor!
In het begin kunnen ze even gaan zeuren, gewoon vriendelijk blijven en het uitleggen dat je hier niet langer mee kunt leven.

Als dit niet lukt even rondvragen in je vriendenkring of er iemand is die iets voor je kan betekenen. Er hoeft niet weer een thermostatische kraan op, een gewone mengkraan is ook goed.

Toegevoegd na 20 uur:
Vergeet dat eerste deel in mijn antwoord over een thermostaatkraan (je vraag verkeerd gelezen, sorry - dank je Jack!).

Wat waarschijnlijk aan de hand is, is dat de doorstroombeveiliging de geiser stopt. Onder de geiser zit een mogelijk een klein toevoerkraantje bij de koud water inlaat (klein zwart knopje). Deze dient ervoor om de doorstroming van het water wat door de geiser gaat af te knijpen zodat het wel heet genoeg verwarmd wordt. Draai een hete waterkraan open en probeer de toevoerkraan iets open te zetten, kijkende naar de openstaande hete waterkraan of het effect voldoende is. Daarna heb je kans dat hij niet meer afslaat bij het erbij mengen van het koude water bij het douchen.

De antikraak club waar je mogelijk bij zit (of de huiseigenaar zelf) heeft misschien een onderhoudscontract op de geiser, als je er niet uitkomt anders even bellen met ze!
Dat was namelijk ook het geval bij mij, ik heb recentelijk nog een jaar antikraak gewoont. Bij mij wist de antikraak contactpersoon niet eens van het onderhoudscontract af, maar toch had de eigenaar er een, waardoor een storing werd verholpen.

Ben benieuwd hoe het afloopt hiermee, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wordt gesproken over een mengkraan en niet een thermostaatkraan. Helaas niet de oplossing.
Waarschijnlijk stopt je geiser ermee als er te weinig warm water wordt afgenomen.
Bij alleen heet water, neem je net genoeg af, dus volle warmte. Als je er dan koud bij doet neemt de druk op de kraan toe en neem je dus minder warm water af, te weinig om de geiser op gang te houden.
Dit kan je makkelijk testen, als je weinig warm water afneemt blijft het water als het goed is ook koud.

Je kan aan die knop draaien, die bepaald de temperatuur van het hete water. Probeer maar uit, zet alleen het hete water aan en kijk of je verschil kan voelen. (pas op voor te heet water, doet zeer..)
Waarschijnlijk krijg je meer water als je hem kouder instelt.

Nee, kan een beetje gaan uitproberen,
zet de geiser op zo koud mogelijk, dan hoef je nog maar weinig koud water bij te mengen.

zet de geiser warm, zet een tweede kraan zachtjes aan. Zo blijft je genoeg warm water vragen als je koud gaat bijmengen. (wel een beetje verspillend)

ps. heb je een spaardouchekop, dan die vervangen door een die meer water verbruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Nee, kan een beetje gaan uitproberen" moet zijn:
Nu kan je een beetje gaan uitproberen.

(drukte halverwege de controle op de verkeerde knop)

Toegevoegd na 7 minuten:
Die knop kan ook alleen voor het aan en uitzetten dan de waakvlam zijn. Voor zekerheid, moet je een foto, linkje van eenzelfde of het merk en type geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De knop is niet voor het aanzetten, het is de knap tussen de rode en blauwe kraan die ik bedoel. zie nu bijgevoegde foto. maar die knop snap ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die knoop is inderdaad voor de temperatuur van het warme water.
Je kan er rustig aan draaien,
als het goed is merkt je duidelijk verschil als je alleen warm water gebruikt. Als je hem op het heetst zet geeft ie waarschijnlijk ook wat minder water.
In jouw geval zou ik hem een keer proberen op de minst warme stand, zo hoef je minder koud water bij te mengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je met die klop alleen de geiser aan- of uitzet.
Aan de knop met de pijl draaien heeft weinig tot geen nut.

Je zult moeten leren omgaan met deze mengkraan.

Jou geiser heeft gewoon een te lage capaciteit, door dat hij een klein vuurbed heeft verwarmt hij maar een klein beetje water te gelijk om het op de juiste temperatuur te krijgen.

Zodra jij bij het warme water koud gaat voegen ontstaat er in de kraan een behoorlijke tegendruk op de warm waterleiding en kan dat niet meer door de geiser stromen, hierdoor schakelt de doorstroom beveiliging van de geiser in en slaat hij uit.

De enigste oplossing is de koudwaterkraan slechts kleine beetjes opendraaien tot dat je de juiste balans gevonden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, de oplossing voor deze mengkraan.
De kans is groot dat u geen stabiele druk heeft op 4 hoog.
Bij te weinig druk, en dus doorstroming stop de geiser. Eens navragen of men beneden een pomp staan heeft die de druk opvoert, daar heb je min. 4 bar (kg/cm²) nodig om stabiel tot bij jou te komen. Daarbovenop kan een thermostatische mengkraan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de warm water invoer verstopt zit met kalk of een andere vuiligheid .omdat er op een lage temp.te weinig doorstroming is slaat de geiser af, Je kunt dit verhelpen door
de hoofdkraan dicht te draaien dan kun je de kraan van de aansluiting demonteren. En de invoerzeefjes reinigen, kraan weer monteren evt. pakking ringetjes vernieuwen hoofdkraan weer open en je kan weer douchen als dit niet helpt vrees ik dat de kraan defect is en vervangen moet worden. succes