Hoe heet een apparaatje dat het water in je waterleiding ontkalkt/onthardt?

Er schijnt een apparaat te bestaan dat je op de waterleiding moet monteren en dat het water in je hele leidingstelsel zachter maakt. Ik geloof dat het de vorm van een spiraal heeft en dat je het ook op het electriciteitsnet moet aansluiten. En als je me ook nog kan vertellen waar ik zo'n geval kan kopen dan ben ik weer helemaal gelukkig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iemand hieronder heeft een link toegevoegd met onderzoeken gedaan naar dit onderwerp en hij concludeerde dat de uitkomsten weinig veelbelovend lijken voor een waterontharder die om de leiding wordt gemonteerd, maar daar ben ik het niet mee eens. Een zeer grondig onderzoek gedaan in Frankrijk lijkt juist veelbelovend. Quote uit dit onderzoek: ze ontdekten dat de uiteindelijk neergeslagen massa groter was dan bij afwezigheid van het veld. Het effect was groter bij hogere stroomsnelheden (met of zonder het veld) en behandelingsduren tot 15 minuten. Het effect is meer uitgesproken voor homogene nucleatie dan voor heterogene nucleatie. Hoewel het mechanisme niet duidelijk is, suggereren de auteurs dat het magnetische veld de hydratatieveranderingen kan beïnvloeden als ionenparen [Ca2 + CO32–] 0 worden gevormd.

Het beste antwoord

Er is maar een goede methode, dat is een waterontharder. Ik zou niet zonder kunnen. Verdient zichzelf terug doordat je zeer, zeer weinig zeep gebruikt en je je huish. apparaten niet hoeft te ontharden. Als je handig bent leg je hem zelf aan. Magneten en zo werken niet echt. Ik zet de mijne altijd neer naast de watermeter
Ik heb verleden jaar in mijn nieuwe huis in Nederland een aquacell geplaatst. Zie onderstaande link. Prachtig apparaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
B.t.w. echte waterontharders hebben geen filter nod, maar gebruiken een regeneratieproces. Het merk (zie link) is ook al heelgoed, omdat het een dubbele uitboering is, zodat je altijd onthard water krijgt, ook als hij regenereert. Belangrijk als je een boiler hebt of vaak op ongeregelde tijd (af)wast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er bestaat een apparaatje de magic 1000 die iets verandert aan de samenstelling van kalk.
Hierdoor kan de kalkresten zich niet meer hechten aan wanden, tegels enz.
Het werkt door middel van 2 sterke magneten.
Ik heb er een gekocht maar ligt hier nog naast me, moet hem nog aansluiten.
Het moet heel simpel om de leiding geklemt worden.
Ik heb er goede dingen over gehoort.
Verkrijgbaar bij de doe het zelf winkels.
Dit is dus iets heel anders als een waterontkalker.

Toegevoegd na 51 minuten:
Hoor net van Antwoordman dat het ding met magneten oplichting is en dus niet werkt, probeer het verder uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Beste Ed, het gaat hier om oplichterij. Misschien kan je hem terugbrengen als ie nog in de verpakking zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad pure oplichterij - zie mijn antwoord.
Het ligt aan het soort apparaat.

Er zijn apparaten die je "tussen" de waterleiding moet monteren. Ik bedoel, je haalt de waterleiding uit elkaar, vanuit de waterleiding gaat het water het apparaat in, en daar na gaat het water - ontkalkt - het andere deel van de waterleiding in, richting je kranen.

Die apparaten werken. Ze halen de kalk echt uit het water. Dat betekent natuurlijk wel dat er een filter in het apparaat zit, dat je regelmatig moet vervangen of reinigen (ontdoen van de opgevangen kalk).

Apparaten die je om je waterleiding heen monteert, dat wil zeggen *zonder* dat je de waterleiding onderbreekt, kúnnen helemaal niet werken. De reden is heel eenvoudig: waar zou de kalk moeten blijven?

Stel dat zo'n apparaat de kalk tegenhoudt. Dan zou na verloop van tijd de waterleiding op de plek van het apparaat verstopt raken van alle kalk die in de loop der tijd is tegengehouden.

Als zo'n apparaat de kalk niet tegenhoudt, dan moet de kalk dus gewoon door de waterleiding heen gaan richting je kranen. Hooguit in een iets andere vorm (hoewel het zelfs de vraag is of dat überhaupt mogelijk is, maar goed, laten we het apparaat het voordeel van de twijfel geven), maar het is en blijft kalk. Transmutatie van kalk in andere elementen kan wel, maar alleen met een kernreactor. Ik neem aan dat die niet zomaar worden verkocht.

Uit de beschrijving van je toelichting maak ik op dat het een apparaat betreft dat je "op" (of "om") de waterleiding moet monteren, waarvoor je dus niet de waterstroom hoeft te onderbreken. Dat betekent dat het een apparaat van de tweede categorie is, dat dus niet kán werken.

Toegevoegd na 13 uur:
Informatie gevraagd aan een expert. Hij verwees me naar onderstaande website. Daar kun je alles lezen wat je maar over dit onderwerp wilt weten.

Mijn conclusie na het lezen van de website: er is nog geen definitief uitsluitsel te geven, maar de tekenen zijn negatief (voor de ontkalkingsmagneten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het monteren van magneten op de waterleiding is zeker wel zinvol. Max. 10 meter vanaf de kraan (of dichterbij) heeft het meeste efect. De magneet zet de kalkdeeltjes om in positievedeeltjes die zich niet hechten aan de ondergrond. Dus veel minder last van kalk aanslag.