Hoe geef ik een grenen kast een "drijfhout"-look?

Ik heb een grenen buffetkast waar ik de bovenkant vanaf heb gehaald. De onderkant heb ik van de waslaag ontdaan en ben ik nu kaal aan het schuren.

Heeft iemand enig idee hoe ik een look van drijfhout kan creëren? En hoe kan ik ervoor zorgen dat het een grovere structuur krijgt zodat het geen strakke, grijswitte kast wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wellicht is het een idee om de structuur van hout te behouden door te bleken met kalk (oplossen in water) of te vergrijzen met houtskool (extraheren/filteren). Beiden te gebruiken op onbehandeld hout voor een natuurlijk resultaat.

Klik op de link hieronder voor een forumtopic waarin er meer over uitgeweid wordt.

(Drijfhout is juist erg bleek en heeft geen doorleefde noesten en nerven. Ik heb juist het idee dat je juist wel een old-look wilt...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou er uit de losse pols met een dikke schilderskwast witte verf her en der lichtjes overheen strijken.
Een soort nonchalante, niet netjes afgewerkte, verflaag.
En deze vervolgens weer her en der wat opschuren. Zodat het een verweerd karakter krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan met een hele dunne zwarte verf er lichtjes overheen gaan. Hierdoor gaat de verf in de groeven van het hout zitten, maar niet op het gladdere oppervlak. Dit geeft diepte aan het hout. Ook zal de het kleine beetje verf wat toch achterblijft enigzins 'barsten' waardoor je het lijkt alsof het hout wat te verduren heeft gehad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
breng eerst de basiskleur aan, laat deze drogen breng daarna een andere kleur aan en ga daar overheen met een houtstructuur roller, deze geeft het houteffect.