Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe hang je een antieke comtoiseklok het beste aan de muur op? Hij is erg zwaar en er zitten geen ophanggaten in de achterkant.

De achterkant van de klok is plat en heeft een metalen deurtje. Omdat de klok ongeveer 150 jaar oud is willen we
er voorzichtig mee omgaan en hem niet beschadigen.
Zijn er wellicht speciale ophangsystemen voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lastige vraag! Ik heb zelf ook zo'n antieke klok die keurig op een stalen frame rust dat aan de muur is opgehangen. Zoiets als op de foto. (Dat is niet mijn klok, hoor).

Dit soort klokken zaten vroeger een houten kast, maar veel van die kasten zijn in de loop der jaren door houtrot en houtworm verloren gegaan.

Volgens mij heet zo'n onderstel een console. Ze zijn in hout en in metaal verkrijgbaar. Natuurlijk is het belangrijk dat je de goede maat koopt, dus even de onderkant van je klok opmeten. Je zou eens kunnen informeren bij b.v. Joke Klokonderdelen: http://antiek.marktplaza.nl/klokken/Schwartzwalder-stoel-z.g.a.n.-6459-12554734.htm
(Omdat het om een Schwartzwalder klok gaat, wordt hier de naam "stoel" gebruikt, dacht ik). Als je een beetje op haar site rondkijkt, zie je dat ze ongelooflijk veel onderdelen heeft voor antieke klokken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn inderdaad speciale ophangsystemen voor in de handel.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Als de kast stevig genoeg is kun je een ophangoog gebruiken maar ik vind het altijd zonde om antiek te beschadigen. Mijn comtoise 'staat' op een frame van dikke metalen stroken. Aan de achterkant een soort huisjesvorm, waarvan de twee zijkanten naar voren gebogen poten hebben om de klok op te laten rusten. Maatwerk dus. Zoek iemand met een lasapparaat en een beetje handigheid om zoiets te maken. Ik vind het een redelijk elegante oplossing om een antieke klok uit het begin van het industriële tijdperk een plaats in een hedendaags interieur te geven, hoewel het natuurlijk pas echt is om de lokale timmerman een mooie kast te laten maken, zoals vroeger gebruikelijk was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de bovenplaat zitten bij mijn klok twee gaatjes geboord van 5mm en heb van een soort waslijndraad een haakgemaakt .als de klok op die manier hangt kan hij door topgewicht niet voorover vallen en aan het uiterlijk van de klok zie je niets.origineel is echter een houten kast,maar dat kost wel iets meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding