Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik vuur uit nieuw gasfornuis?

Gasslang (inclusief tape) aangesloten. Stekker van gasfornuis in stopcontact gestoken. Gaskraan open gedraaid. Gedraaid aan de knoppen zoals beschreven, hoor de brander afgaan en het gad lopen maar er komt geen vuur uit... Wat moet ik doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aansteker/ lucifer heb ik geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In eerste instantie zit er nog lucht in de slang en de leidingen in het gasfornuis.
Gewoon even laten stromen en als je het gas begint te ruiken kan je hem aansteken.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik lees nu even in jouw vraag dat je ook tape gebruikt hebt voor het aansluiten van de gasslang, dit is juist ongewenst.
PTFE-tape is alléén bedoeld voor de schroefdraad waarmee de gaskraan aan de leiding in de muur gedraaid is, de GIVEG gasslang heeft een rubber afdichtring in de koppeling die voldoende hoort te zijn.
Het toevoegen van teflontape aan de schroefdraad van de wartels van de slang is niet de bedoeling, zie onderstaande bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Gamma zei de adviseur dat ik bij de knop die aan het gasfornuis zit (waar de slag aan moet) eerst met de richting van de draai mee, een paar keer erom heen moet draaien en daarna de slag erop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoort die dunne witte tape dan niet aan de achterkant van het gasfornuis??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertrouw nooit iemand bij een bouwmarkt. (ze weten veel, maar niet genoeg) uit de link:
Gastec tape
De kraan en komfooraansluiting moet aan de ½" zijde met
Gastec-tape afgedicht worden. Tussen de koppeling van de slang zit een rubber ring, hier mag geen tape gebruikt worden. Heb je alleen een slang aangesloten, dan zit er als het goed is aan beide kanten een rubbertje. Dan dus geen tape. Maar het licht er een beetje aan hoe het er achter het fornuis uit ziet.
Meestal zit er een haaks verloopstukje, die wel met tape aangesloten is. Daarop sluit je dan de slang aan zonder tape.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wartels van de slang altijd zonder teflon-tape, alleen koppelstukken van metaal op metaal zoals kraan op muurleiding of kniestukje op rechte aansluiting van fornuis moeten met teflon tape verpakt worden.

Andere antwoorden (3)

Aansteller erbij houden, of lucifer, of in moderne gasfornuizen, zit een electrische aansteker, meestal rond zwart knopje, dat je in moet drukken. Je hoort dan een tik geluid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je wel een aansteLLer in de buurt hebben haha
Ruik je het gas ook?
Want vaak zit er een hoop lucht in de slang die eerst moet ontsnappen en dat hoor je ook.
Dus houdt je knop ingedrukt tot je daadwerkelijk gas ruikt en dan pas je lucifer /aansteker erbij houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal moet de leiding druk opbouwen
dit is een veiligheid dat op de meter zit
dus meestal een tijdje wachten
maar heb je een lekkage dan gaat hij het nooit doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding