Hoe tegel ik op de juiste professionele manier tegels over tegels?

Graag zou ik het toilet opnieuw betegelen. Nadeel is dat de tegels in 1961 in cement gelegd zijn. Breken is geen optie. Hoe kan ik nu de beste hechting voor de tegels krijgen en welke lijm kan ik het beste gebruiken? Kortom wie kan mij aan een soort stappenplan hiervoor helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breken is altijd een optie, boorhamertje erbij en rammen maar.. :-)
Maar dat zou ik ook niet doen hoor als er tenminste genoeg ruimte is voor een extra laag tegels.
Soms komt dat slecht uit bij de deur enzo.

Antwoorden (3)

Allereerst moet je de tegels ontvetten met 014 van eurocol of met ammoniak,vervolgens als de tegels droog zijn deze instrijken met poederlijm SK van schonox.

Dit doe je met de gladde kant van een lijmkam, dun opzetten zodat tegel volledig bedekt is.

Als deze lijm uitgehard is kun je hier prima op tegelen.

Als pastalijm kun je gebruiken eurocol bouwpasta 2000, eurocol majolicol, of eurocol 686.

Bij grootformaat tegels raad ik je aan de eurocol 688 elastifix te gebruiken, deze is speciaal voor zware tegels.

Alvast succes ermee, met vriendelijke groet,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst ontvetten
je zou strepen in de tegels kunnen slijpen of met de hamer de glazuurlaag stukslaan.
5 deuken in een tegel bijv.
sk lijm met de lijmkam opsmeren en tegels erop.
door de beschadigde deuken en voegen, kan de sk lijm hechten en sk lijm komt niet meer los.
snelste en goedkoopste oplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super tegellijm van Gamma, plakt tegels op bijna alles. Tegel op tegel is geen probleem mits de ondergrond vast ligt. Dus bv bij mechanisch defecte ondergrond zoals losse tegels etc kan dit niet. én goed de ondergrond reinigen.. ondergrond inslijpen bij cementvloeren zou ik niet doen daar de ondergrond daardoor los kan gaan. Maar het is situatie afhankelijk.