Achterlicht van mijn aanhangwagen aansluiten?

Ik zit ongelooflijk te tobben met het aansluiten van de verlichting.
Van de 7 polige stekker zijn zat aansluitschema's te vinden maar van een achterlicht niet.

Ik sluit het als volgt aan:

1. knipperlicht=bruin op geel (richtingaanwijzer)
2. groen/geel op wit (massa)
3. verlichting=zwart op bruin (achterlicht)
4. remlicht=blauw op rood (remlicht)

alleen de knipperlichten doen het.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb een nieuwe stekker aangesloten volgens het schema wat op internetsites afgebeeld staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Voor het aansluiten van achterlichten kunnen verschillende kleurcodes gebruikt worden, zaak is dat je de juiste pennen op de 7-polige stekker gebruikt.
Op bijgaande link kun je de aansluitgegevens vinden.
Het kan handig zijn om met een 12V testlampje te controleren of de spanning op de juiste draden wordt doorgegeven

Toegevoegd na 1 dag:
Bij bestudering van jouw scherpe foto denk ik een oorzaak te zien:
De klem die de massaverbinding moet verzorgen maakt waarschijnlijk geen kontakt met het metaal van het achterlicht.
Omdat het knipperlicht rechtstreeks aan de koperkleurige klem zit werkt hij wel, de duplo-lamp moet zijn massa krijgen van de metalen behuizing en wegens slecht kontakt door corrosie werkt hij dus helemaal niet.
Je kunt het controleren door met een schroevendraaier o.i.d. de koperkleurige strip met het ijzer van de behuizing door te verbinden. (even krassen zodat je door corrosie heen kontakt maakt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

IK weet niet of je op dit doelt maar als je een aanhangwagen niet op het achterlichtlicht kunt aansluiten zijn er koppelingsstukken te verkrijgen voor ongeveer 9 euro zo kun je het achterlicht wel kan laten branden.
Hopelijk heb ik jou hiermee geholpen.
12 jaar geleden
Op onderstaande link vind je het aansluitschema, zoals dat volgen de Euronorm gebruikt wordt. Als je het zo aansluit, moet alles branden op het moment dat je betreffende verlichting activeert.

http://caravanhandboek.biod.info/ch6-elektriciteit.htm
jc54
12 jaar geleden
hoi Cees,

natuurlijk, vele kleurcoderingen zijn genormaliseerd, maar in de laagspanning (tot 50V <200W) zijn er geen normen.
alleen de uitzondering dat voor de auto startmotor met zijn vermogen vér boven de 200W ook deze regel geldt.

nu jouw probleem, zet het licht aan, meet de spanning op de draadjes uit het achterlicht, en sluit deze zodanig aan op de contactstop van je auto, dat het overeenkomstige licht van de aanhanger gaat branden. handel evenzo voor elke lamp.
dit klinkt simpel, en dat is het ook.

uiteraard zullen bepaalde merken een eigen codering hebben, maar als je die niet in het instructieboekje van je auto kan vinden, dan werkt bovenstaande manier altijd voor elk automerk.

veel suc6, en prettige vakantie.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Cees,

In de stekker bevinden zich nummers bij de verschillende pennetjes, de kleuren van de kabelboom dienen volgens een vast aansluitschema aangesloten te worden op de verschillende genummerde pennetjes.
Het is aan te raden dit eerst even te checken, zie onderstaande link voor een juist aansluitschema (7-polig) met nummers en kleuren weergegeven.
Wanneer bepaalde kleuren niet aanwezig zijn in de kabelboom geef de kleuren die over zijn dan een benaming uit het verlichtingschema, om de structuur duidelijk te houden

Is er vaker achter de auto gereden met een aanhanger en was de verlichting toen oke? ervan uitgaande dat de auto dan juist aangesloten is.

wanneer de stekker goed is aangesloten is het zaak om in de linker en rechterunit de juiste kleuren op het juiste pennetje te drukken. (verlichting rechts (bruin), dus op het achterste pennetje welke naar het duplo lampje gaat. etc)

Mocht uiteindelijk de rem minder vel branden dan de normale verlichting draai je de stekkertjes van rem en normale verlichting om.

Als je dit aansluitschema volgt moet het helemaal goed gaan werken.

Succes!