Waarmee kan ik schuimrubberen platen (geluidsabsorbers) op hout lijmen zodat het nooit meer loslaat?

Eerst heb ik het geprobeerd met Polystyreen schuimlijm van Bison. Dit was geen succes. Vervolgens heb ik het geprobeerd met professional Lijmspray; dezelfde lijmspray die ze ook gebruiken voor het bekleden van bijvoorbeeld hoedenplanken in de auto. Nu, na twee maanden, laat het los en vallen de platen op de grond. Wie heeft een goede tip?

Toegevoegd na 22 minuten:
Het betreft hele mooie absorptieplaten van 60 x 60 cm. bordeaux-rood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Bison Kit of - Tix op beide oppervlakken aanbrengen, 10 minuten laten indrogen en verlijmen. Moet eigenlijk goed gaan. Een lekker dikke laag parketlijm als alternatief. Is wat vloeibaarder dan montagekit, wat denk ik te dik is.

Maar eigenlijk zijn er altijd verborgen reden waarop ook dat niet gaat. Ik zou de hele situatie bij het klusje moeten zien om een goed idee te hebben wat de beste oplossing is. Daaruit blijkt misschien ook waarom de voorgaande lijmpogingen niet gelukt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Schuimplastic laat zich lijmen met bisontix of bisonkit.
Wel met mate opbrengen omdat het schuim gedeeltelijk oplost.
Je kunt bij een houten wand ook een nietmachine gebruiken, wellicht werkt dat sneller en beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet er doorheen nieten! Het zijn hele mooie esthetische absorbtieplaten. Dank voor je antwoord trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijft lijmen over, ik vindt de optie met dubbelzijdig tape ook wel slim.
Je zou dan wel de dikke witte schuimplastic soort moeten gebruiken, de dunne doorzichtige pakt wat slechter op onregelmatige oppervlakken.
ik zou strips verticaal naast elkaar gebruiken, om de 5 à 10 cm.
je kan het beste ze erin timeren met hamer en spijkers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ben je mal? Het zijn hele mooie esthetische absorptieplaten. Maar bedankt voor je antwoord.
Meubellijm is daarvoor gemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kan ook met dubbelzijdig plakkende tape werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het beter ze te nieten, zodat ze idd nooit meer loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neeeeeeeh, niet nieten! Dat kan niet. Het zijn hele mooie esthetische absorptieplaten!!! Maar erg bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze behalve geluid absorberen ook nog wat voor het oog moeten betekenen, werd mij niet duidelijk uit jouw vraag.
Is het niet mogelijk om over de nieten, die toch al een kuiltje vormen, weer zo'n stukje van die plaat te lijmen? Dubbelzijdig tape zal ook wel niets zijn, neem ik aan?
Montage kit is de beste lijm in dit geval. Het lost het schuim niet op en is erg sterk en duurzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OPLOSMIDDELVRIJ MONTAGELIJM OP BASIS VAN ACRYLAATDISPERSIE
Het zou kunnen dat die 2e lijm niet lekker op de 1e blijft plakken. Een derde keer lijmen zou daar ook last van kunnen hebben.
Kan je zien waar de lijm niet op plakt. (zit de lijm op het hout of op de platen)

Goed dubbelzijdig tape (of eigenlijk meer dubbelzijdig plakband) zou ook moeten werken.

Belangrijk met zowel lijm als tape is dat je het goed aandrukt.
Vaak wordt gezegd dat de kracht waarmee je het aandrukt de sterke van de verbinding bepaalt.
Omdat je de platen als "mooi" beschrijft denk ik dat je ze misschien niet hard aan durf te duwen, omdat je dan deuken zou kunnen gaan zien.