Hallo, wij willen graag onze eikenhouten vloer wit verven. hoe kunnen we dit het beste aanpakken? moeten we hem nog aflakken? waarmee? bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vloer nu in de was of olie hebt kan het nooit meer gelakt worden.......

Antwoorden (4)

Ga langs een vloerenspecialist, als ze een beetje up to date zijn moeten zij hiervan op de hoogte zijn. Wij hebben het ook laten doen. Maar er is geen eindbehandeling over gegaan en als er een druppel vocht op valt en je laat dit er p.o. Een aantal uren opzitten vreet het aan! Dus het is handig om er wel
Een coat op te doen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de verfspecialist weten ze precies wat je nodig hebt.
Voor trappen en vloeren heb je inderdaad speciale lakken, welke een hoge slijtvastheid hebben.
jc54
12 jaar geleden
Alvorens je de vloer gaat schilderen moet je de vloer eerst volledig vetvrij zien te krijgen (niet met ammoniak, want dit geeft grijze vlekken op eiken) en vervolgens goed schuren om een goede basis te krijgen.
Een en ander is ook afhankelijk van het product waarmee je vloer nu is afgewerkt??
Besef wel dat je de vloer bijna niet meer naturel krijgt zodra je deze éénmaal geschilderd hebt. Eventueel twee lagen transparante beits aanbrengen vóór het schilderen, zodat het hout 'schoon' blijft kan een idee zijn?
Gebruik in ieder geval een slijtvaste polyurethaan verf (PU) welke gewoon in de handel te krijgen is. Een twee-componentenverf is mogelijk nog beter, maar wat lastiger te verwerken.
De opbouw:
reinigen / ontvetten
schuren
grondlaag aanbrengen
schuren
voorlakken met PU verf
licht schuren
aflakken met PU verf

Je kan als extra beschermer nog één of twee toplagen met een slijtvaste transparante lak aanbrengen, maar houd dan wel rekening met een lichte verkleuring / vergeling, alhoewel dit bij watergedragen lakken minder is dan bij terpentineverdunbare lakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjaddie onze verfspecialist! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Edje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontzettend juist antwoord! Wel belangrijk om te vermelden denk ik is dat je op voorhand moet beseffen dat geen enkele vloerverf slijtvast is. Uiteindelijk ben je aan het lakken en lak is nooit krasvast ( wat de pot ook mag beweren).
Lopen zonder schoenen en viltjes onder de meubels zetten is echt nodig om de vloer er zonder al te veel kleerscheuren te laten uitkomen. PU Verf is het beste maar niet onfeilbaar jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Sarah ti's een beetje kiezen wat het meest duurzaam is gegeven het aanbod. Maar ja....uiteindelijk slijt alles in het leven; zelfs het leven zelf toch?
Misschien toch maar een gietvloer zoals in gymzalen en brandweerkazernes?
Hoe is deze vloer onderhouden en is deze gelakt of in de was of olie gezet?
1: Als deze gewoon gelakt is kan de voer gewoon goed schoongemaakt worden met verfreiniger en daarna kaal geschuurd worden.Vervolgens kan de vloer voorgestreken worden met verdunde laag (met terpentine)OXAN Vloerverf (te koop bij een goede verfspeciaalzaak).Dit is beresterk daar het ook voor houten en betonnen vloeren en wordt ook toegepast op winkelvloeren en is gemakkelijk bij te werken i.v.m beschadigingen Vervolgens kan de tweede en derde laag na een 24 uur aangebracht worden alvorens de vloer licht te schuren tussen de lagen door.Elke laag 24 uur de tijd geven om te drogen en de vloer 6 weken ontzien van zware belastingen zoals schuiven met meubilair.
2: Is de vloer in de olie of was gezet is ,dan is schilderen geen optie daar de verf geen hechting vind.
Ik zou in uw geval voor de vloer (waarop geleefd word) een verf adviseren op terpentine basis en geen een component waterverdunbare i.v.m kwetsbaarheid.Of eventueel een twee componenten verf op waterbasis(maar dit zijn meestal altijd grote hoeveelheden).