Eerst schuren dan een goede matgrijze grondlaag,weer licht schuren,nog een keer in de grondverf zetten en dan aflakken met witte lak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem eerst met grijze grondverf overschilderen omdat van grijs naar wit beter dekt dan van bruin naar wit

Toegevoegd na 2 minuten:
eerst schuren uiteraard,ook na het gronden en daarna 2x wit aflakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de overgang naar kleur hoef je geen rekening te houden. het resultaat moet wil zijn dus tussenstapjes zijn niet nodig. witte verf (wat het moet worden) dekt sneller op witte grondverf dus dan dat het op grijs doet.
Indien het een authentieke apothekerskast is met tig lades, dan is het eeuwig zonde om hem over te schilderen in plaats van hem in de originele staat te houden en hem te lakken. Maar goed, dat was de vraag niet.

Licht schuren, evt oneffenheden plamuren, licht schuren,
in de grondverf zetten, licht schuren en aflakken.

Bedenk dat de kast in originele staat een klein fortuin vertegenwoordigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst moet je hem goed schuren met niet te fijn schuurpapier. Dan maak je hem vetvrij met licht ammoniakwater. Je gaat dan gronden met witte grondverf, schuurt het weer met fijn schuurpapier en als je dan deukjes ziet of plekjes die niet glad zijn plamuur je deze licht. ls de plamuur droog en de plekjes mooi opgevuld, schuur je weer licht. Daarna grond je de plamuurplekken nog even, anders zie je deze plekken na het verven. Daarna als alles droog is, nog even licht schuren. Dan neem je voor het lakken een kleefdoekje en neemt de hele kast ermee af, zodat er geen stof of schuursel meer op zit. Daarna ga je pas aflakken in de kleur die je wilt hebben.
Schilderen is niet zo moeilijk, het ergste is de voorbehandeling, voordat je gaat verven. Hoe meer aandacht je hieraan geeft, hoe beter het resultaat zal zijn.
Met goede voorbehandeling, blijft je verf nl. veel langer zitten en ziet alles er veel strakker uit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het allerbelangrijkste is goed schuren, ONTVETTEN met ammoniak en daarna goed schoonmaken met water, en gronden. Ook 2 keer gronden als de laag niet wit genoeg is. Wel steeds schuren, hierdoor 'pakt' de verf beter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het ontvetten,dat zie ik bij niemand vermeld !
Wel eerst ontvetten en dan pas schuren,anders heeft het nog weinig zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh Leonard, net andersom. Het heeft weinig zin het hout te ontvetten en dan te gaan schuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je eerst ga schuren,schuur je het vet/waslaag in de schuurkrassen,bovendien schuurt het beter als het vetvrij is
Het is eigenlijk al wat de andere antwoorden al geven. Alleen als, de kast authentiek is en in de was zit zul je em eerst met staalwol en terpentine af moeten nemen. Zit er geen was op, dan heb je voldoende aan de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst ontvetten!!!
dat is een stap die de meesten vergeten.

vaak zit er boenwas of meubelolie op wat door het schuren lekker zacht en vloeibaar word en nog verder in het hout trekt (zit je niet op te wachten als het de bedoeling is dat je verf gaat hechten natuurlijk)

ik weet niet of er lak zit op je kast of dat het een beits is (deze trekt in het hout waarbij het hout zelf een stukje ruwer blijft)
lak is een hele goede basis als je losse stukjes lak maar verwijderd en de hele boel goed dof/ruw schuurt zodat je grondverf gaat pakken en een goede basis vorm voor de verf waarmee je af gaat lakken.

het is dus niet nodig om de hele kast blank te gaan schuren! wil je met je kast naar de brocante/landelijke/doorleefde kant op en een deze doorschuren na het aflakken is het juist beter om op de plekken die je wil doorschuren het donkere niet weg te halen. (dan springt het doorgeschuurde er juist meer uit)

na het schuren stofvrij maken (handveertje gebruik ik altijd) en nogmaals ontvetten (warm water met scheut ammonia)

daarna in de grondverf zetten. bij de action hebben ze witte grondverf (altijd de kleur gebruiken die het dichts bij de lak komt dus niet grijs) voor een leuke prijs en welke ook goed is.

grondverf goed laten drogen en daarna opschuren met kleine korrel (wordt het mooi glad) soms is het nodig om een nog een keer te gronden, maar je kan er ook voor kiezen om af te gaan lakken.

schilder je niet vaak kies van niet voor een hoogglans want hierop zie je elke oneffenheid (maar denk dat je dat niet wil omdat het landelijke in is en dit vrijwel altijd mat is)

wil je de kast echt mat hebben kan je dit doen met...... grondverf. je brengt simpelweg meerdere lagen aan tot het dekt.
tussendoor hoef je dan niet te schuren, maar alleen op het einde als de verf dekt dus.
werk het af met blanke vloeibare was (grondverf is ruw dus er blijven makkelijker vingertasten op achter bv)
door de boenwas breng je een vuil afstotende laag aan zonder dat de lak/verf gaat glimmen. het blijft dus mooi mat.

zelf pimp ik ook heel veel meubels en het is wel een klus, maar het resultaat levert wel complimentjes en een tevreden gevoel op. :))
(ikea meubels? wat zijn dat??)

succes met je kast!!!