Wat is de basis van verfmengen ?

Iemand beweerde dat de verfmengmachines, bijv. in bouwmarkten, verf op kleur brengen door niet witte, maar kleurloze verf (bestaat dat?) te voorzien van kleurpigmenten. Klopt dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nee Compris, het is wel andersom.
Om alle kleuren te kunnen mengen zijn een aantal verschillende basis voor de mengmachine beschikbaar.
Deze basis lopen van witachtig tot een lakachtige samenstelling.
Over het algemeen kan je lichtere kleuren mengen door toevoeging van (een aantal) mengpasta's in verschillende hoeveelheden aan een 'witte' basis.
Voor donkere kleuren gebruik je over het algemeen een grauwere of lakachtige basis met toevoeging van de mengpasta's.
Dus aan de 'kleurloze' (lakachtig) verf, die wel al de nodige eigenschappen heeft die voor verf nodig is, worden kleurpigmenten (pasta's) toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf in een verf-hobby winkel gewerkt.. Er zitten in zo'n machine een stuk of 20 verschillende 'bussen' verf. Aan de hand van het kleurnummer word er een bepaalde hoeveelheid kleur in een emmer/blik gespoten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet word er geen transparante lak gebruikt om verf te mengen. Dit heeft ook geen zin want de verf heeft dan geen kleurbody en zal de verf alleen maar glaziger maken.

Wel is het zo dat niet alleen witte verf wordt gebruikt om kleuren te mengen. Als je lichte of pastel kleuren wilt maken gebruiken ze vaak wit als basis kleur. Wil je donkere kleuren dan word vaak grijs als basis gebruikt.

De meng kleuren zijn puur mengkleuren en hebben geen basis. daarom kan je deze ook gebruiken in bijna alle verven, zoals latex, synthetische verf en acrylverf.
Als leuke tip kan ik ook meegeven dat je deze mengtubes ook door je gips of vulmiddel kan mengen. hierdoor krijg je een volle kleur en zul je beschadigingen minder snel zien.

Als je de sterkste verf wilt hebben dan moet je Hoogglans verf nemen. Verf glanst van nature en als je deze zijdeglans wilt maken dan moet er ont-glans middel in. hierdoor neemt de kwaliteit van de verf iets af.
Dit geldt ook voor transparante lakken en of vernissen.