vanaf hoe laat mogen buren lawaai makenmet slijptollen, drilboren en ander geklus?

mijn dakterras eindigt aan de achterkant aan dat van een restaurant. Ze zijn al weken aan het klussen, de tuin is en deel van pand geworden en het platte dak (dat eigenlijk doorloopt aan ons dakterras nu) word volgens mij een terras. Door de weeks begint hetgeboor en geslijk al even na zevenen. Nouja goed, niet leuk als je avonddienst hebt gehad maar is nog te overzien. Maar ook op zaterdag word er geen minuut later begonnen dan half 8. En op zaterdag zou ik toch best eens willen uitslapen. Onze slaapkamer zit aan de achterkant dus het hoort alsof ze vlak voor ons raam bezig zijn. En schreeuwen naar elkaar continu. Mag dit? Mogen ze zo vroeg al letterlijk iedereen wakker timmeren?

Toegevoegd na 32 seconden:
** eindigt aan de tuin van een restaurant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
92K

Antwoorden (5)

Het ligt eraan hoeveel lawaai ze maken. Deze regels staan ervoor:
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Dus even meten hoeveel db er vanaf komt. Als je goed met de buren overweg kunt, zou je kunnen overwegen om ze erop aan te spreken en te vragen of ze op 1 dag wat later kunnen beginnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vraag ook aan andere buren of ze er last van hebben, als je wel er wat van gaat zeggen, kun je het beter samen doen. Dan sta je sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is als volgt:
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Ik hoop dat je er wat aan hebt (zie bron voor volledige uitleg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het per gemeente bepaald. In het blok (tv serie) kwam de politie altijd vertellen dat men tot 23.00 mochten klussen daarna niet meer. Onze gemeente heeft ook zijn eigen regels. De landelijke regels mag men aanhouden maar mag ook aangepast worden aan een gemeente. Daarbij is er een verschil tussen een stad en op een open vlakte..

Wellicht is het handig om even contact op te nemen met jou gemeente of even de website te bezoeken.

Wat ook een idee is maak een praatje met de werklui of de voorman en probeer uit te vissen hoelang ze nog bezig denken te zijn en of het mogelijk is om voor jou en de buurt een half a uurtje later te beginnen op zaterdag.

Bij onze verbouwing ben ik naar mijn ouders gegaan. Ik wilde ook eens een keer een goede nachtrust hebben:-)
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst in overleg met eigenaar van restaurant. Maak afspraken hoelaat ze beginnen en hoelaat het afgelopen moet zijn.

Ga langs bij gemeente. Informeer naar bestemmingsplan. Een restaurant terras naast je dakterras lijkt mij een wel heel erge inbreuk op je privacy.

Mochten ze zich niet aan afspraak. houden, ga dan met politie, wijkagent in overleg.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht dat terras er daadwerkelijk komen dan ga ik zeker protest aantekenen. Vorig jaar meermalen gehad dat mensen in de tuin zaten te eten en dat was tot erg laat in de avond gekrijs en geschreeuw. Misschien moet ik van de week die man eens bellen. Probleem is dat hij amper nederlands spreekt, heb al meermalen een vrije dag op moeten nemen omdat ik onverstaanbaar was aan de telefoon door het gedrilboor (ik werk enkele dagen per week vanuit huis).
Schakel eerst eens even Bouw en Woningtoezicht in en wel zo snel mogelijk,zodat er iemand komt kijken.Want als dat terras er staat word het voor jou straks een grote proceduregang om dit te laten verwijderen.Jij hebt ook recht op je privacy en hoeft hier geen genoegen mee te nemen dat ze bij je naar binnen kunnen kijken.En volgens mij mogen ze van 7.00 uur tot 22.00 uur lawaai maken.Maar ik ken het geluid van een haakse slijper wel daar dit bijna hoger dan 100 dB kan liggen.