Hoe maak je gordijnen? (lees verder)....

Ik wil graag zelf mijn gordijnen gaan maken maar vraag me af of er goede websites zijn die dat uitleggen of speciale boeken waarin je dit kunt vinden? (Titels).
Hoe meet je de maat op?
Hoe bepaal je hoe de stof loopt?
Waar moet je rekening mee houden/ op letten?
Ook alle eigen ervaringen en tips zijn meer dan welkom!

13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Oh dat is een makkie!
Als je in het oosten van het land woont, kom dan een langs in mijn gordijnwinkeltje voor een heleboel advies, gratis en voor niks. Omgeving enschede: www.tschuurtje.com
Ik kan het je nu ook stap voor stap uitleggen, maar dat wordt een lang verhaal. Als je wilt kan ik het je vertellen en uitleggen.
In mijn gordijnwinkeltje werken we allemaal vanuit enthousiasme en niet vanuit commercieel belang.

Toegevoegd na 21 uur:
Toevoeging:
Meet de breedte van de rail en de hoogte die je wilt. Wil je ze tot op de grond, haal er dan 2 cm vanaf zodat het net vrij hangt (je kan de gordijnen ook 20 cm op de grond laten vallen, maar dit is lastiger met stofzuigen en dweilen). Dan kan je uitrekenen hoeveel stof je nodig hebt, er zijn 2 types stof: kamerhoge stof, en stof van 1.40 breed. Bij kamerhoge stof ben je zo klaar, je neemt de breedte van de rail x 2 en dat is het. Bij 1.40 brede stof moet je ervan uitgaan dat je van 1 baan ongeveer 60cm overhoudt na het plooien. Van elke baan koop je de lengte plus 20 cm voor de zomen. Voor een raam van bijvoorbeeld 1.20 br en 2m hoog koop je dus 4.40m stof.
Je kan de stof goed rechtknippen door er een weefdraadje uit te trekken, dan kan je precies zien waar je moet knippen.
Zoom de onderkant en de bovenkant, en zet er gelijk band aan. Je hebt veel soorten, maar de gemakkelijkste is het band met touwtjes, die na het aantrekken perfecte plooitjes maakt. Daarna zoom je de zijkanten (een brede zoom van zo'n 3 cm is vaak mooier dan een kleintje) en zet er in het onderste puntje een loodplaatje in. Haakjes erin en klaar is je gordijn!
Bij meerdere banen aan elkaar moet je de banen even vastnaaien met een losse grote steek. En als je kamerhoge stof hebt gekozen hoeft dit niet. Ook zit er soms een loodveter in de stof zodat je de onderkant niet af hoeft te zomen.
Nou, dat was het wel zo'n beetje! Als je het een keer hebt gedaan, weet je dat het allemaal wel meevalt. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ooooh wat leuk! Ik wil zéker een keer langskomen. Helaas zit je wel een eind uit de buurt (jammer!) maar i'll keep that in mind.
Persoonlijke uitleg is natuurlijk veel fijner dan een boek of een website. Toch zoek ik ook iets op schrift zodat ik het kan nalezen. Heb je daarin nog adviezen? Boeken of websites?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wel een goed boekje: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/gordijnen-kiezen-en-maken/1001004001518762/index.html maar helaas niet meer nieuw leverbaar. En op internet zijn er genoeg sites te vinden met tips en trucs, google maar eens.
Maar misschien wil je snel aan de slag, dus zal ik het antwoord iets aanpassen.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Daar is genoeg over te vinden op het internet.
Hier is een startpagina over gordijnen.
http://gordijnen.startpagina.nl/

Ongeveer halverwege de 3e kolom is er ook een afdeling voor zelf gordijnen maken. Daar vind je b.v. deze link:
http://www.gordijnenmaken.nl/Voorbeelden.html

Natuurlijk heb ik geen idee hoe speciaal jouw gordijnen moeten worden, en of je het zelf maken heel leuk vindt, maar bij zaken als Leen Bakker, Kwantum, en Hema wordt het allemaal gratis voor je op maat gemaakt, en zullen ze je ook vast behulpzaam zijn met tips. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de link hieronder kan je zien hoe je stap voor stap zelf je gordijnen kan maken.
Succes!