Welke tijden mag je klussen?

Zijn daar regels voor of is het meer een kwestie van normen en waarden?

Bijvoorbeeld alleen tussen 8:00 en 22:00???

Aanleiding: Gisteravond was er een zeer gewaardeerde buurman rond 23:00 uur bezig met zijn schuurmachine en de ramen open!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
111.8K

Het beste antwoord

De wet stelt dat het niet toegestaan is overlast te veroorzaken in de vorm van rook, geluid, schaduw of andere vormen.
Strikt genomen mag je dus nooit herrie maken.

Maar in de praktijk wordt dat iets minder streng afgedwongen. Na 22:00 kun je in ieder geval wél verwachten dat de politie komt als je belt.

Sowieso, als het een vaker terugkerend festijn is (ook overdag) kun je bellen. In eerste instantie wordt er dan alleen een melding geregistreerd, maar na verloop van tijd kunnen die wel gaan meewegen.

Wat betreft die buurman: erop aanspreken, en als hij het nog een keer doet, politie bellen en wachten tot ze komen en hem "op heterdaad" betrappen.

Maar als het "zeer gewaardeerde" oprecht en terecht is, zal dat niet meer nodig zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zeet gewaardeerde is sarcastisch bedoeld, na gisteravond in ieder geval.

Andere antwoorden (8)

Ik denk niet dat daar echt regels voor zijn, maar ik vind wel dat dit een kwestie van normen en waarden zijn.
Toch bedenk ik me als je bv laat nog muziek draait en de muziek staat hard, je wel politie over de vloer kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij (in de stad) alleen tussen 10:00 en 22:00, hoewel bouwvakkers in principe vanaf 8 uur al lawaai maken (15 minuten en dan 1 1/2 uur schaft).

In weekenden van 12:00 tot 20:00. Dit vertelde een buurman van mij (geen directe buurman overigens;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regel is dat je tot 22.00 geluid mag maken, zoals boren, zagen, gras maaien, hond laten blaffen en muziek maken. Daarna kun je er wat van zeggen cq de politie bellen. Het moeten (tot 22.00) dan wel redelijke geluiden zijn, geen 3 bouviers die echt de hele dag blaffen of geluidsinstallatie aanzetten waardoor jij die van jou wel uit kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het appartementencomplex waar ik woon hebben we de volgende regels bedacht vwb het maken van geluid:
Werkdagen: 08.00 tot 21.00
Weekend: 10.00 tot 18.00
Mochten het toch noodzakelijk zijn dat je extra geluidsoverlast moet veroorzaken overleg dan met elkaar!
Denk eraan dat kleine kinderen al kunnen slapen vanaf 19.00!
Respecteer elkaars leefruimte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige oplossing! +1
hier is het altijd van 8.00 uur tot 22.00 uur. maar als het een keer uitloopt op wat later dan overleggen we dit ook met de buren en de buren met ons. het is ook een beetje geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klussen daar zijn geen regels voor, dit is een vrij land.

Overlast en dus ook geluidsoverlast veroorzaken, dat mag weer *nooit* zonder vergunning.

Als het binnen redelijke grenzen blijft en een gevolg is van normale dingen die het wonen en leven in een wijk nu eenmaal met zich meebrengen, dan gelden normen als 'stilte tussen 22:00 en 07:00h'

Als men zich daar niet aan houd, op wat voor manier dan ook, kun je ze aanspreken daarop. Dat is toch altijd nog de meest normale en vaak goed werkende manier. Als je het soms niet erg vind, dan zullen ze ook meer geneigd zijn te stoppen als je het vraagt. Beetje in elkaar inleven doet wonderen.

Als dat niet helpt de politie bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het appartementencomplex mag je klussen van maandag t/m zaterdag van 8.30 tot 20.00
Zondags mag er niet geklust worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De algemene tijden al genoemd.

Afhankelijk van de regio kan de zondag ook specifiek als rustdag worden aangemerkt.

Als je weet dat er mensen in je directe omgeving zijn die bv nachtdiensten draaien dan vinden die het wel fijn als je daarmee rekening wilt houden qua lawaai. Als je buren overdag net een feestje hebben vb BBQ dan ga je natuurlijk niet met een motormaaier het grasmaaien.