Behangen over geverfd bouwbehang?

Destijds hebben wij het bouwbehang op de muren laten zitten en met latex geverfd. Nu overwegen we om opnieuw te behangen, maar kan dit over het geverfde behang? Pakt dit goed? Of is het beter om dit oude behang er eerst af te halen en dan het nieuwe behang op de betonnen ondergrond te plakken?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het geverfde behang zit er inmiddels bijna 12 jaar op ....

13 jaar geleden
13.4K

Antwoorden (7)

Ik zou als het niet te lastig is de oude laag eraf halen en op de betonnen ondergrond gaan plakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bouwbehang egaal is en stevig vast zit kun je in principe er gewoon overheen. Zit het los en de verf is korrelig dan zou ik het eraf halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zelf wil natuurlijk...

Nadeel is dat het op het oude behang te zwaar kan worden en het oude behang (en dus ook het nieuwe) los gaat laten... Als het heel stevig zit en destijds is nog niet heel lang geleden dan is het te overwegen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Test of het vast zit,neem een stanleymes en haal een paar keer over de muur.
Scheur je hierna alles er makkelijk af,dan alles verwijderen.
Anders kan je er gewoon overheen plakken,maar zorg wel dat de oude naden,en de nieuwe naden een halve baan verspringen.
Anders kan het zijn dat de oude naad wat omhoog komt,en dan zou de nieuwe naad meekomen!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook adviseren om te kijken of de kleur die de latex is een beetje op de kleur van je behang lijkt.
als dat niet zo is en je heb een naad is het een lelijk gezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd beter en mooier om het oude behang te verwijderen, omdat je anders over de 'rottigheid' heen behangt.
Bouwbehang wordt overlappend geplakt en alhoewel het dun behang is, heb je wel kans dat je de naden door het nieuwe behang blijft zien (afhankelijk van de dikte en de kwaliteit van het nieuwe behang)
Behang afstomen geeft de minste schade op de ondergrond. Kras het behang desnoods licht in met stanleymes of de zijkant van je plamuurmes om het stoom makkelijker door de latexlaag te kunnen laten weken.
Voordat je het nieuwe behang gaat plakken -na eventuele voorbereiding / reparatie / stofvrij maken van de muren- kan het raadzaam zijn de muren een dag van te voren met een verdunde behangerslijm voor te lijmen om de zuiging op te heffen.
Dus:....in principe zou je er over heen kunnen plakken, maar raadzaam is het niet.
Plak je er wel over heen, houd dan rekening met het terugkeren / zichtbaar worden van luchtblazen die ten tijde van het plakken van het bouwbehang zichtbaar waren (luchtinsluiting in de muur). Deze trekken wel voor 90% weer weg ná droging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Heel duidelijk!
Ik zou er NIET overheen behangen!
Behangen is veel werk, en als het er beroerd uitziet omdat de ondergrond toch niet glad genoeg is heb je er spijt van.
Het bouwbehang zal het wel houden, maar het nieuwe behang kan loslaten omdat het niet goed hecht aan de oude verflaag. Die kan oplossen door de behanglijm (afhankelijk van de verf).
En dan ben je nog verder van huis. Moet je alles er weer afhalen, nieuw behang kopen en en opnieuw beginnen.
Stoom het oude behang eraf. Wel even een klusje maar je resultaat is veeeeel mooier en beter.