Hoe is een glasbeschadiging op een inductiekookplaat te repareren?

op de rand van de glasplaat van de inductiekookplaat is een stukje glas afgesprongen van ongeveer 0,5 bij 0,5 cmen 0,1 tot 0,2 mm diep . Is dat te repareren of in ieder geval te beschermen met een soort van lijm of hars? ATAG wilt een monteur sturen met hoge voorrijkosten. En de glasservice verwijst naar ATAG. Google weet het ook al niet. Ik ben bang dat de beschadiging groter wordt (daar lijkt het nu al op). Dus hoe voorkom ik dat door de breuk te repareren en/of beschermen?

Alvast bedankt mensen voor jullie bijdrage, waardeer het!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
86.5K

Het beste antwoord

Het vervangen is de enige echte mogelijkheid.
Je kunt je ook NIET aan een kleine beschadiging ergeren, er onstaan bij inductiekoken geen golven die gevaarlijk zijn , zoals bij een magnetron.
ook de werking van een inductiekookplaat wordt niet nadelig beïnvloed door een dergelijke beschadiging.
Het is dus eigenlijk een esthetische afweging die de hoofdrol speelt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Met kunsthars kun je misschien een hoekje bijgieten.
De inductieunit zelf wordt NIET heet, de glasplaat wordt echter wel opgewarmd door de pan die er op staat.
Als je glasheldere tweecomponentenlijm neemt kun je een hoekje gieten, de breuk is dan en afgedekt (tegen verder scheuren) en minder zichtbaar.
Ook kun je je niet aan het scherpe glas meer open halen als het goed met epoxy afgesloten is.
Omdat epoxy op zich ongeveer 150 graden kan hebben, raad ik je aan de pit die het dichtst bij de beschadigde, gerepareerde hoek zit, alleen te gebruiken voor koken van water, groenten , aardappelen, rijst en niet voor hete olie
, bakken en braden, de epoxy kan daar niet tegen en ook is de kans op verder scheuren van het glas groter.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Stukje plastic daar plaatsen als dat kan ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die beschadiging lijkt mij te groot om te repareren. Sommige beschadigingen kunnen ze wel met een soort vulmiddel repareren, maar echt een stuk eruit, weet ik niet. Wat hebben ze je door de telefoon gezegd?

Waarschijnlijk zullen ze aanbieden om een nieuwe glasplaat erop te zetten.

Als het niet echt stoort, dan kun je het met een heel fijn schuurpapier voor glas opschuren zodat het niet meer zo scherp is en gewoon verder gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh en let er wel op dat er b.v. geen barst in zit, want dan kan er vocht in lopen en dat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het opvullen met hittebestendige kit of de afwerklijst eraf te halen en daar zelf een andere op te zetten (die iets groter is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is deze breuk niet te repareren, en ook niet tegen te houden, vroeg of laat scheurt deze toch door. Een nieuwe glasplaat laten monteren is vaak duurder als een nieuwe kookplaat, ik heb deze informatie van inductie-koken.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem eens contact op met carglass zij hebben diverse harsen waar je scheurtjes in glas kan repareren