Wat moet ik doen tegen condensdruppels op metalen dakplaten in schuur ?

Ik heb een metalen schuur in de tuin. Nu heb ik last van behoorlijk veel condensdruppels op de metalen dakplaten. Zeker na het bakken in frituur. Moet m'n spullen afdekken met dekzeilen, (het regent dan in de schuur :) ). Er is genoeg ventilatie, raam open, deur open en openingen bij dakplaten. Zet zelfs een ventilator aan bij het bakken, om zo snel mogelijk damp af te voeren. Helpt niet ! Hoe kan ik dat oplossen, isoleren, maar hoe ? Graag serieus antwoord en niet zoals een nieuwe schuur neerzetten !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een huisje in België Ardennen, en daar komen we alleen met vakanties. Wanneer we daar niet zijn zorgen we dat er genoeg vochtvreters staan. Dat zijn bakjes die vocht absorberen waarna je het bakje in de gootsteen leeg kan gieten. Dit zorgt ervoor dat dekbedden niet kletsnat worden door luchtvochtigheid daar. En anders het plafond afdekken met absorberend/afvoerend materiaal? Als je die plaat schuin houd, loopt al het water naar 1 kant. Als je daar een afvoer neer zet kan ook. Hopelijk heb je hier iets aan

Het beste antwoord

je kan er als het droog is dunne latten lijmen tegen de platen, en daarna tempexplaten daarweer tegenaan lijmen.
krijg je ventilatie tussen het tempex en je platen, en tempex isoleert ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit condens ondstaat doordat je met koude platen zit waar de stoom weer mooi op kan condenseren.

dit kan je idd mooi oplossen door het dak te isoleeren.
dit is goed te doen door er platen piepschuim ( of kurk of wat dan ook ) tegen aan te lijmen. ( let wel op dat je speciaale lijm hiervoor gebruikt, normaale lijm lost piepschuim op.)
ook hier zal wel wat condens op slaan maar dit is niet zo veel.

maar is buiten frituuren geen oplossing? dan ben je ook van die lucht af en zelf kan je dan rustig in het schuurtje wachten tot het klaar is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi ik127
Bedankt voor je advies,heb ik wat aan.
de tweede minder,een heel gedoe,wachten tot het niet meer regent, of weer een afdakje bouwen. Of stoppen met frituren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oww okee, sorry niet begreepen dat je juist in de schuur ging staan als het regend :) nee dan is mijn toeving idd overbodig.
Er zijn isolerende plaatjes in de handel met dampremmende laag. Ze zijn bedoeld om rechtstreek op een eensteens muur te lijmen (garage bijv).
Die zou je zeer goed onder je metalen dak kunnen gebruiken. Eventueel op een regelwerk van panlatten omdat wat ventilatie me toch wel beter lijkt. Houdt aan de wanden dan wat ruimte open.

Toegevoegd na 33 minuten:
klik deze link maar voor verdere informatie. de tekening geeft ook gebruik van panlatten (tengels) aan.

http://www.hardemanisolatie.nl/product.php?pg=3&pi=37
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi traveller
Bedankt, ik ga daar zeker naar informeren bij de bouwmarkt,hoop alleen dat het niet te kostbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enig vergelijk van materiaal is altijd goed, maar het is de oplossing voor je condens probleem.
je zou een vochtvreter in de schuur kunnen zetten.
Dat neemt de condens op