Hoe boor ik een gat voor een plug?

Ik wil iets zwaars ophangen (paar kilo), dus ik moet een gat boren waar een plug in komt.

Als ik dat doe, heb ik altijd een probleem. Ik boor een gat waar de plug precies in past. Netjes een halve centimeter dieper dan de plug lang is. Dan duw ik de plug in het gat; dat gaat met enige moeite, maar met de duim lukt het meestal wel; soms moet ik de laatste centimeter een paar heel lichte tikjes met de hamer geven.

Maar dan komt het probleem. Wanneer ik de schroef in de plug draai, zet de plug natuurlijk uit (zie plaatje). De bedoeling is dat het geheel dan muurvast zit - maar in de praktijk heb ik soms niet voldoende kracht om de schroef dan in de plug te draaien.

Een breder gat boren, zodat de plug losser zit, leidt er soms toe dat de plug nog steeds los zit wanneer ik de schroef erin heb gedraaid.

Hoe los ik dat op?

Ik wil dus dat het boorgat breed genoeg is om de schroef in de plug te kunnen draaien, en tegelijk smal genoeg is om de plug niet los te laten zitten. Hoe doe ik dat?

(En extra vraag: hoeveel kilo kan de schroef op het plaatje ongeveer dragen?)

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
82.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar kilo is niet iets zwaars hoor, zwaar is het pas als je het in je eentje niet meer kan tillen.
Het gewicht wat zo'n schroef kan hebben ligt vooral aan de muur.
Twee van deze schroeven/pluggen in een betonnen plafond en je kan er aan gaan hangen. Ik met 80 kilo in ieder geval wel, dat lukte met twee 6mm pluggen en spaanplaatschroeven al. (om te testen)

Het beste antwoord

Als ik naar je afbeelding kijk dan is de schroef wat langer dan de plug. Het laatste stuk bevat geen schroefdraad. Als je het gat precies net zo lang als de plug is, dan zal het laatste stuk zeer zwaar gaan, tenzij het gladde deel niet de muur in gaat (dat moet ook niet bij deze schroef, daarom is dat stuk glad).

Als eerste bepaal je de maat van de plug en schroef. Voor een zwaar stuk zal je een plug met daarop 8 kunnen nemen. Jouw plug is denk ik maat 8?

Neem boortje 8 voor plug 8 en boor het gat. Ik boor zelf altijd het gat wat dieper en vul het op (voor ik de plug erin doe) met wat alabastine vulmiddel. Dat is kan en klaar in knijptubes te krijgen of als poeder. Daarna de plug in de alabastine en afvegen. Voordeel is dat het gaatje aan de voorkant ook mooi strak zit (de voorkant van de plug kan dan precies in lijn komen met de muur) en de plug en schroef zit muurvast als de alabastine gedroogd is.

Neem dan een schroef die past bij de plug. Ik neem zelf mestal universeel schroeven, meestal met schroefdraad over de hele lengte en met een gekleurde coating (smeermiddel). De schroef moet niet zweven in de plug, maar er ook makkelijk ingaan als je die nog niet in de muur hebt. Zo kan je het controleren.

Hoeveel kilo een schroef kan dragen hangt vooral af van de treksterkte. Ik kan een auto ophangen aan een enkele M8 bout als die de juiste treksterkte heeft.

Jouw schroef moet echt wel wat kilo’s aan kunnen. Als je een plug 8 neemt is het wel een stevigere constructie. Ik heb zelf mijn TV van 35 kg aan 4 M10 bouten hangen. Een TV zou ik dus niet met jouw schroeven /pluggen ophangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijgaand geen PDF met de basisprincipes (van plug fabrikant Fischer).

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog een tip: Je kunt misschien beter pluggen nemen die aan de achterkant open zijn. De schroef moet toch altijd iets dieper worden gedraaid dan de plug en met jouw plug zal het een stuk zwaarder gaan als die dicht is. Ik neem zelf meestal Fisher pluggen. Op de achterkant hiervan staat een tabel met welke boor en welke schroeven je kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zorg dat de schroef bij de plug past. Op de verpakking staat dit beschreven.
Neem een "ratel"schroevendraaier dat gaat makkelijker.
Het helpt ook om de schroef met zeep in te smeren dan draait ie veel soepeler. Maar als het echt heel veel moeite kost heb je de verkeerde schroef dan moet je zelfs uitkijken dat ie niet afbreekt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik iets zwaars moet ophangen dan gebruik ik daar
grover geschut voor en geen schroeven.

Als men een set of verpakking keilbouten,schroeven,pluggen
koopt, dan wordt vermeld welke boor of plug bij welke schroef of keilbout gebruikt moet worden.

Men begint het liefste met een boor met kleinere diameter
ivm het verlopen van het boorgat.

Er bestaan keilbouten met zowel haken als ogen.
Gebruik een afstandhouder op de boormachine om te voorkomen dat u te diep boort.
Plak anders wat tape op het boortje.

U kunt afhankelijk van de muursoort bepalen of u eerst
gaat boren zonder ,,kloppen,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
hoewel keilbouten vaak overkill zijn.
Je boorgat is goed, laatste stukje van de plug hoort precies te passen (net wel of net geen tikje met een hamer) Ook staat de boormaat vaak als een heel klein getal op de plug.

Na het boren ff testen of de schroef in het gat past.
(de schroef is meestal langer dan de plug)

Eerst kracht zetten (duwen), dan pas draaien.
Als je hard duwt, duw je jezelf weg, dus dan wordt het iets van:
Duw, kwartslag draaien, duw, kwartslag draaien, duw ....
(Ja we hebben het nogsteeds over boren en schroeven)

Met een (goeie) schroefboormachine kan je meer kracht zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier heb ik een paar standaard tips die gelden bij het boren van een gat in steen of beton.

Boor altijd de zelfde maat als je plug. Als u een zachte muur hebt, zet dan de boormachine niet op hamerstand.

Boor de zelfde diepte als je schroef, als u na dat u geboort hebt de schroef in gat doet kunt u controleren of u diep genoeg heeft geboort.

Druk de plug in het gat en druk deze met de schroef een halve centimeter verder het gat in. dit geeft meer kracht overbrenging op de muur.

Gebruik NOOIT plastic pluggen maar altijd nylon.

Pas de plug aan op het soort muur dat u heeft.
Er zijn veel meer pluggen in de handel dan de meeste mensen weten. Voor elke soort muur is bijna wel een andere plug op de markt. Op de link onder kunt u al een paar verschillende zien.

De pluggen op de foto zijn eigenlijk voor structuur steen soorten. deze plug past zich aan op oneffen heden in het steen. Als u een roodsteen massieve muur heeft kunt u beter andere gebruiken.

Gemiddeld kan een plug met schroef een trekkracht aan van 30 kg en een schuifkracht van 70 kg. Let wel op dat in sommige gevallen de muur minder aankan.