Vloerverwarming, wat zijn de voordelen?

Ik heb sinds kort het plan om een huis te gaan verbouwen. Ik moet hierbij ook de verwarming van het huis aanpakken. Ik zat te denken aan vloerverwarming, maar waarom zou ik dit verkiezen boven radiatoren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Vloerverwarming verwarmt je vloer. Dit vermindert circulatie-tocht van koude lucht die over de grond naar de verwarmingen gaan, opstijgt en in de kamer als een soort van valwind weer naar beneden komt bij het afkoelen.

Normale radiatoren verwarmen de lucht, welke bij de radiatiop opstijgt. De lucht bovenin de kamer wordt eerst warm. Daarna pas de lucht lager in de kamer. Bij vloerverwarming heb je dit effect minder/niet/nauwelijks

Omdat de vloer warm is, kan je kamer minder warm worden gehouden: Veel 'kil' gevoel is afkomstig van koude voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan heb je geen koude voeten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad nooit meer koude voeten, omdat de warmte "uit de vloer" komt, maar wat ik een nog groter voordeel vind, is dat je die stofnesten van CV-radiatoren niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vloerverwarming verwarmt de ruimte gelijkmatig, met een relatief lage watertemperatuur. Dat moet ook wel, anders brandt je je voeten.

Je laat een vloerverwarming dus nooit afkoelen tijdens het stookseizoen, maar hij pruttelt lekker door, zowel 's nachts ( wel iets lager) als overdag.

Met radiatoren kun je sneller een ruimte warm stoken, maar dat doe je dan ook met veel warmer water.

Voornaamste reden is dat de ruimtetemperatuur vaak 1 tot 2 graden lager kan zonder dit te vernemen. Bij volledige vloerverwaming in het hele huis speelt mee dat de ketel een stuk zuiniger is omdat de cv watertemperatuur een stuk lager kan. (je dient dan wel over een hr ketel te beschikken om er van te profiteren)

Ik weet niet zeker wat voordeliger is, maar als je een goed geisoleerd huis hebt en gelijkmatige warmte wil, zou ik voor vloerverwarming gaan.

En vloerverwarming geeft meer comfort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via je voeten kun je veel en snel warmte verliezen, wat invloed heeft op je hele welbevinden. In mijn ervaring verhoogt vloerverwarming het comfort van een ruimte enorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de voordelen van vloerverwarming is al veel te vinden op websites over vloerverwarming.
Even googlen op "vloerverwarming" en je krijgt direct antwoord op je vragen.
Een antwoord in de geest van "dan krijg je geen koude voeten" is niet zo erg zinvol.
Belangrijk is ook dat je minder luchtcirculatie in de woning krijgt, hetgeen weer van groot belang is voor mensen met diverse allergieën (astma etc).
Daarnaast is bewezen dat vloerverwarming in stookkosten ca 20-25 % voordeliger is dan verwarming met radiatoren.
Vloerverwarming is dus comfortverhogend, estetischer (geen radiatoren die vaak zelfs voor ramen staan), voordeliger en zelfs gezonder (ook voor je portemonnee)

Ik raad je in ieder geval aan om geen zogenaamde bijverwarming te nemen: dat is geen echte vloerverwarming waarmee je een ruimte echt goed kunt verwarmen (maar wel de koude van de vloer kunt halen)
Van bijverwarming kun je later nooit meer hoofdverwarming maken, omgekeerd wel.
Het enige verschil is dat de buizen in de vloer wat dichter of verder van elkaar af liggen. Als je toch gaat investeren, bezuinig dan niet op een systeem waarmee je toch al zuiniger kunt stoken.
Zeker bij een houten. laminaat of gietvloer is het van groot belang dat de buizen in de vloer zo dicht mogelijk bij elkaar liggen (verder dan ca 15 cm is in dat geval niet zinvol)
Het beste resultaat wordt nog altijd verkregen door gebruik te maken van vloerverwarming in combinatie met een stenen vloer.

Belangrijk is ook de regeling van de vloerverwarming en houdt ook in de gaten dat de pomp op de verdeler in de regel 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar draait. Dat kost je ook veel energie(elektriciteit).
Daarop is behoorlijk te bezuinigen door een pompschakelaar aan te sluiten die de pomp alleen dan laat draaien wanneer dat nodig is. Daarmee is al zo'n 120 euro er jaar te besparen (en dat is bijna 10% van een jaarverbuik van een doorsnee gezin!)
Laat je goed voorlichten en ga in eerste instantie niet alleen op de prijs af: er is veel verschil in kwaliteit van monteren en materiaal wat wordt gebruikt.

Toegevoegd na 2 uur:
Er is natuurlijk nog veel meer aan toe te voegen, neem voor een persoonlijk advies contact op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd doen,
Geen vieze radiatoren in de ruimten,wat inhoud niet meer te schilderen,beter verdeelde warmte, geen spinnen achter de radiatoren, minder stof, bij goed gebruik, water op 30 graden instellen, wel goed laten berekenen.
Als je een 2e verdieping heb kun je overwegen op de slaapkamers zelfs geen vaste verwarming te nemen..Alleen badkamer, als het nodig is met een electraverwarming (een losse)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
warme voeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vloerverwarming veel comfortabeler is dan verwarming dmv radiatoren ;) Je kunt een huis nog zo warm maken, de vloeren blijven koud; gevolg: hogere stookkosten. Bovendien creëer je een veel gezondere leefomgeving met vv: minder luchtcirculatie in huis. Bij radiatoren is het a/h plafond altijd warmer dan a/d vloer en door de luchtstroom ontstaat er een koude tocht over de vloer. Bij vloerverwarming heb je dat niet.Vraag eens mensen die vloerverw. hebben. Ze zullen niet anders meer willen! Een anders pluspunt is de ruimtebesparing en geen radiatoren aan de muur. Je kunt natuurlijk ook een combinatie doen. Radiatoren en dan vloerverwarming als bijverwarming in de belangrijkste vertrekken van het huis zoals keuken, woon- en eetkamer, badkamer, speelkamer, kantoor.
Succes met de verbouwing en je beslissing! Ronny