In de lamp zitten 3 aansluitdraden, maar in mijn plafond slechts 2. Hoe sluit ik de lamp aan???

Ik heb alle combinaties al geprobeerd, maar het lukt niet. Uit het plafond komt een zwarte draad en een blauwe draad. In de lamp zit in het midden een geel/groene draad en nog 2 draden aan weerszijden (kleur onbekend). Hoe sluit ik dit in vredesnaam aan? Soms doet 1 lamp het, maar ze branden niet allemaal.
Ik heb het met een 2-gats (zie foto) en met een 3-gats blokje geprobeerd.
In het 3-gats blokje staat aan de linkerkant een L, aan de rechterkant een N en in het midden een rondje met een tekentje erin. Het lukt me niet, wat moet ik doen om de lamp te laten werken? Aansluiting werkt goed, er heeft altijd een lamp gehangen (met 2 draden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
105.3K

Het beste antwoord

geel/groen (aarde) kun je negeren, zorg wel dat hij geen contact kan maken met blauw of zwart.

de overgebleven 2 draden kun je aansluiten naar willekeur. als je nu de schakelaar overhaalt staat er stroom op lampfittingen. geen licht? 3 mogelijkheden: lamp kapot,
of intern is er een draadbreuk in de lamp,
of lamp in de fitting maakt geen goed contact.

de bedrading van de lamp is eenvoudig na te meten met een ohm meter (multimeter zoals te koop in iedere bouwmarkt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de werking maakt het niet uit hoe de twee draden (zwart en blauw) aangesloten worden.
Voor de veiligheid wel:
het is de bedoeling dat de spanning (zwart) op het contact achter in de fitting kom te staan,
de nul op het contact voor in de fitting.
Dit minimaliseert de kans op een schok bij het verwisselen van lampen e.d.
http://www.klusopedia.nl/klussen/Lamp_ophangen ps. eigenlijk moet de aarde ook aangesloten worden.

Andere antwoorden (6)

Je negeert het geel groene kabeltje en sluit de andere twee aan.

Geel groen is (normaal gesproken) de aarde kabel. Als er maar twee kabels uit het plafond komen zit deze er dus niet bij en hoef je/kun je geen aarde aansluiten.

De blokjes die je gebruikt maken verder niet uit, dit is alleen een verbindingsstukje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, wat jelle zegt. Als er een lamp brandt heb je het goed aangesloten. Verdere problemen zitten dan in de lamp. Of de peertjes zijn stuk of de elektra in de lamp. Maar de aansluiting zelf doet het.
Dan is het intern in die kroonluchter niet goed aangesloten.
Al die lampen zouden met elkaar verbonden moeten zijn en aan die ene draad vast moeten zitten die jij wilt aansluiten.
Die geel/groene moet je negeren, want is aarde draad.
Verder zie je een bruine en een blauwe draad (kan ook zwart en blauw zijn) die je moet aansluiten aan die kabels die uit het plafond komen.
Zo te lezen zou je dus intern in de kroonluchter moeten kijken of het goed onderling is aangesloten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of de rest van de lampen zijn kapot??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel/Groen is aarde en komt evt. aan de behuizing/frame van je lamp. Blauw is de nul en komt aan de N. Bruin/Zwart is de plus en komt aan de L op het blokje.

Als telkens maar 1 lamp brandt, dan zijn of de overige lampen defect of niet aangesloten of werken op een aparte schakelaar (sommige lampen kun je apart vol/half schakelen, maar dan moet je meer draden hebben.

Of de lampen defect zien is snel vast te stellen door ze een voor een in de fitting te steken, waarvan de lamp het wel doet. Als de andere lamp niet defect zijn en niet branden, moet er ergens nog een paar kabeltjes in de lamp zijn die niet aangesloten zijn.

Pas je wel op met de stroom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwart op L,
Blauw op N,
Geel/groen niet aansluiten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om hem aan te sluiten moet je wel de stroom afschakelen (stop). Om hem te testen moet je de stroom weer inschakelen!

Anders de schakelaar in de muur omzetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het dan nog niet werkt, dan moet de spanning gemeten worden op de zwart en blauw. En de lamp doorgemeten worden of die misschien niet stuk is.

Is de lamp nog heel en er staat spanning op de zwart en blauw, dan is de armatuur stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle mogelijkheden geprobeerd!!
Dat is heel gevaarlijk, want als je een draad waar spanning op staat (de zwarte uit het plafond) aansluit op de aarde van de lamp (de geel-groene) dan zet je alle metalen onderdelen van de lamp onder stroom!!

Als je de lampen verwisseld, doet degene die het deed het dan op een andere plek?
zo ja, alle lampen op één na zijn kapot.
zo nee, in de lamp zit wat verkeerd of los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij leeft nog, dus ja het is gevaarlijk, maar gelukkig vraagt hij nu hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gok dat Nina2011 een zij is. ;-)
En dat ze nog leeft moeten we wel zo houden.
Ik ben helemaal voor zelfs klussen, ook aan elektra, maar wel veilig.
De elektriciteit is nog niet eens het gevaarlijkst, van een stoel of trap vallen omdat je een schok krijgt kan naar uitpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit twee verschillende kleuren op elkaar aansluiten.
de blauwe draad is spanning, de zwarte is schakel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauw is retour; null: Geen spanning (dat is bruin)!!!
Neem een spanningzoeker van 220v,Gamma, geel/groen (aarde)hoef je niet aan te sluiten.
Als ik het goed lees,zit hier altijd spanning op,dus niet middels een schakelaar, De 2 draden links en rechts aansluiten,maakt niet uit waar. De lamp moet dan branden.

Jac